- Det var en samkjøringsøvelse mellom de forskjellige nødetatene. Helltunnelen ligger i begge fylkene, så vi øvde på samhandling der brannvesen, ambulanse og politi kom fra både Trondheim og Stjørdal, sier brigadeleder Bjørn Rønning i Trøndelag brann- og redningstjeneste.

Flere titall personer ble mandag sendt til sykehus etter at et østeuropeisk vogntog tok fyr inne i Gudvangatunnelen på E16 i Sogn og Fjordane. Nødsambandet fungerte ikke inne i tunnelen, og nødetatene slet med å kommunisere mens brannen pågikk. Fire av de involverte ble alvorlig skadd.

I april øvde nødetatene i Trøndelag på et lignende scenario i Helltunnelen. Se video øverst i saken.

- Jobbe med vinden i ryggen

Ved å tenne på bildekk, simulerte man brann i en trailer om lag én kilometer fra tunnelåpningen i Malvik. Statens vegvesens kontrollerte beredskapsplanene for Helltunnelen; funksjon av tekniske installasjoner i tunnelen som bom, vifter, nødboks, nødlys og radiosamband.

Rønning forklarer at øvelsen gikk ut på at man skal angripe brann i tunnel likt hver gang.

- Viftene i tunnelen skal startes i en viss hastighet i en viss retning. Slukningsarbeidet skal foregå med vinden i ryggen. Det ventilasjonsanlegget gjør, er å legge flammene forholdsvis flate, i tillegg til at vi får rask ventilasjon av røyken. Før ventilasjonsanlegget startes, beveger røyken seg i begge retninger. Når det startes blir røyken ventilert i ønsket retning. Forsøk på å snu ventilasjonsretningen har vist at røyken blir stående stille i lang periode.

Rev ned viktig kabel

Helltunnelen har tre rømningsveier som er i bruk samt brannventilasjon. I tillegg er tunnelen utstyrt med midtlinjemerking av bøyelig gummi. I 2011, etter to og et halvt år med midtlinjemerkene, konkluderte Vegvesenet med at ordningen har fått bilistene til å kjøre sikrere.

Sammenlignet med Væretunnelen, som blant annet mangler moderne belysning, er Helltunnelen for høyteknologisk å regne. Men også i Helltunnelen har det vært problemer, blant annet med kommunikasjonsmulighetene.

- I fjor var det en trailer som var for høyt lastet. I tillegg til en vifte, rev den ned lekkasjekabelen slik at det ikke gikk å kommunisere over radio inne i tunnelen, sier Rønning.

Lekkasjekabelen er en form for antenne. Den lekker radiosignaler som radioene til nødetatene plukker opp.

- Vi var ikke lenge uten lekkasjekabelen, men den er nødvendig for at vi skal kunne kommunisere.

- Ikke godt nok utstyr

Det verste scenariet for ulykke i tunnel i Trøndelag, er ifølge brigadelederen en omfattende brann inne i den aldrende Væretunnelen.

- Skrekken er brann på for eksempel flybussen eller i en trailer lastet med farlig gods. I de tilfellene vil enten mange være involvert, eller vi får en situasjon med høy energi. I brannvesenet har vi ikke utstyr godt nok til å gjøre livreddende innsats i for eksempel Væretunnelen. Maskene røykdykkerne våre bruker, har oksygen som varer i 20 til 30 minutter.

Væretunnelen må innen få år utvides med nytt løp for å imøtekomme internasjonale sikkerhetskrav. Dette skyldes blant annet trafikkveksten, ifølge Statens vegvesen.

- I Væretunnelen er det klare begrensninger, så det er bra at den prioriteres. I den tunnelen er den eneste rømningsveien den veien hvor du kom inn, sier Rønning

Foto: Frank Lervik