- Busstilbudet er rasert

Mandag startet Boreal å kjøre AtB sine nye bussruter i Sør-Trøndelag. Ikke alle ønsker de 110 nye bussene hjertelig velkommen.

De 110 nye miljøvennlige bussene fra Boreal skal kjøre omtrent 4,5 millioner rutekilometer i løpet av ett år.  Foto: Boreal transport

Saken oppdateres.

- Jeg bor i Buvika. I går brukte jeg tre timer til og fra jobben min i Trondheim. I dag kom jeg 20 minutter for sent til jobb. Bussene korresponderer ikke, og distriktstilbudet, som tidligere har fungert bra er rasert, sier Per Ove Børseth.

Børseth og kona Anita Vang Børseth reagerer kraftig på endringene i busstilbudet som ble innført mandag da Boreal Transport Midt-Norge tok over to ruteområder i Sør-Trøndelag.

- Før endringene var det satt opp tre busser på samme tidspunkt fra Trondheim sentrum i rushtida. Så vidt jeg vet går det bare én av gangen nå. I går ble opptil 30 personer stående å vente i Munkegata etter at bussen ble fylt opp. Folk sto tett i tett fra frontruta til baksetet, sier Børseth.

Boreal presiserer overfor Adressa.no at det er AtB som er ansvarlig for ruteomleggingen.

Vurderer elbil

Bussen som kjører mellom Trondheim og Buvika korresponderer ifølge Børseth heller ikke med matebussen som frakter passasjerer fra Buvika sentrum til boligfeltet Ilahaugen. En matebuss er en buss som frakter passasjerer til og fra bussholdeplasser i forbindelse med ekspressbusser. Matebusser brukes særlig ved stasjoner og holdeplasser utenfor og i utkanten av de større byene.

Ekteparet i Buvika har allerede vurdert elbil som alternativt transportmiddel fremover.

- Jeg gidder ikke å bruke tre timer om dagen til og fra jobb. Det er 15 timer i uka. Det går ikke. Da kjører jeg heller bil, sier Børseth.

- Synd å se at det blir skåret ned i distriktene

Også bussruta som går mellom Kyrksæterøra og Trondheim er endret.

Synnøve Gravdals 16 år gamle sønn begynte denne uka på Hemne vgs. Han skal bo i Hemne i ukedagene og pendle hjem til foreldrene i Trondheim i helgene. Med færre avganger fra Kyrksæterøra byr dette på problemer.

- Det går en buss klokken 13.30 fredag ettermiddag, men da må sønnen min ta seg fri en time fra skolen for å rekke bussen. Alternativt kan han ta bussen klokken 21 på kvelden. Det er veldig sent. Spesielt med tanke på de yngre barna som pendler mellom far og mor og som må ta bussen så sent. Det er synd å se at rutetilbudet blir skåret ned i distriktene, sier Gravdal.

- Ødelegger for oss på bygda

Med de nye rutene går det ifølge en innringer ikke lenger en direktebuss mellom Trondheim og Oppdal. Noe som betyr at passasjerene må bytte buss på Støren.

- De bussene som står på Støren og tar opp passasjerer fra Trondheim har ikke plikt til å vente. Det er bare ti minutter mellom ankomst og avgang på Støren, og er Trondheimsbussen forsinket er det fare for at passasjerer ikke rekker bussen, forteller en innringer som har tatt buss mellom Trondheim og Oppdal i fem år.

Hun mener at barn som bruker denne bussen for å pendle mellom mor og far ikke lenger kan føle seg trygge på å komme frem til rett tid.

- Det kan heller ikke være enkelt for seksåringer å bytte buss. De nye ruteendringene ødelegger for oss som bor på bygda. Om det fortsetter slik det er nå, blir det bil på meg også fremover, sier hun.

- Elever kom seg ikke på skolen

Det har vært stor pågang på telefonlinjene til AtB det siste døgnet.

- Noen henvendelser går på kapasiteten på hovedrutene, men vi har fått mest tilbakemelding på skoleskyssen i regionen. I går gikk det ikke helt som det skulle da elever på enkelte steder ikke kom seg på skolen. Vi jobber nå sammen med skolene og operatørene, og justere disse rutene slik at alle kommer seg på skolen, sier markeds- og kommunikasjonssjef Grete Opsal i AtB.

Når det gjelder kapasitet følger vi med på dette fortløpende, og setter inn ekstra busser der det er behov ut i fra de ressursene vi har tilgjengelig. Flere har kontaktet AtB angående bussen fra Trondheim som skal korrespondere med matebussen i Buvika, og der vil de vurdere en endring av ruta. Når det gjelder bussen mellom Trondheim og Oppdal, vil det foreløpig ikke bli noen endringer.

- Den strekningen dekkes også av toget, og det er flere som reiser fra Støren enn fra Oppdal. Derfor har vi vurdert det slik at det skal være et bytte på Støren på alle avganger, sier Opsal.

Rutetilbudet Oppdal-Støren skal være i samsvar med skole- og arbeidsbehov i dette området. Videre valgte vi å etablere stamrute på strekningen Røros-Trondheim. Hun understreker at bussen som står på Støren har plikt til å vente om det ikke er snakk om store forsinkelser på de korresponderende bussene.

- Trygt å la barn reise alene

- Er det trygt å la barn reise alene med bussen mellom Oppdal og Trondheim når de må bytte på Støren?

- Ja, det ser jeg ingen problemer med. Foreldre bør informere sjåføren om at barnet skal reise til Trondheim med overgang på Støren. Da vil sjåføren være behjelpelig med å hjelpe barnet å komme seg på neste buss, sier Opsal.

Hun opplyser at oppstarten totalt sett har gått bra, og at de de fortløpende jobber med å få alt på plass.

- Nå er det viktig at vi kommer i gang med det rutetilbudet vi har nå, så får vi gjøre oss en del erfaringer gjennom høsten, sier kommunikasjonssjefen. Noen endringer og justeringer har vi allerede gjort.1. januar overtar AtB ansvaret for hurtigbåt i Sør-Trøndelag, og i den forbindelse vil det skje en ruteendring for både buss og båt i fylket.

Nytt rutetilbud
  • Mandag 19. august rullet 110 nye miljøvennlige busser fra Boreal Transport Midt-Norge ut på veiene.
  • Boreal vant anbudsrunden fra AtB om to ruteområder sør for Trondheimsfjorden. Kontrakten gjelder en periode på åtte år, med mulighet for forlengelse i ytterligere to år.
  • Totalt er 160 sjåfører ansatt.
  • Ruteområde 1: rutegående kollektivtrafikk sør for Trondheim og øst for Orkanger i følgende kommuner; Midtre Gauldal, Holtålen, Røros, Meldal og Oppdal.
  • Ruteområde 2: rutegående kollektivtrafikk øst-vest i Sør-Trøndelag, gjennom Trondheim i følgende kommuner; Hitra, Frøya, Hemne, Snillfjord, Agdenes, Orkdal, Skaun, Selbu, Tydal, samt rutegående kollektivtrafikk kryssende fylkesgrensen til Møre og Romsdal til Aure. Videre har vi for følgende kommuner lokalkjøring og skoleskyss: Agdenes, Hemne, Frøya, Hitra, Snillfjord og Ordal.
Markedssjef i AtB, Grethe Opsal. 
        
            (Foto: ATB)

Markedssjef i AtB, Grethe Opsal.  Foto: ATB

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå