Wighus har i flere år studert tunnelbranner. Han mener brannen i Storsandtunnelen er en typisk tunnelbrann.

– Røyken kommer ut i den enden ventilasjonen trekker den. Ut fra bildene fra stedet ser vi at sikten er fullstendig blokkert i hele tunnelløpet. Det er en undervurdert fare. Det finnes en oppfatning om at tunnelventilasjonen skaper sjikt som gjør at røyken ikke legger seg i nedre del. I teorien skal det bli fri sikt på bakken. Men når brannen er av en viss størrelse og tunnelen er lang, stemmer ikke dette. Røyken blir grå miks som fyller hele løpet, sier sjefforsker Ragnar Wighus.

Det er bare en drøy uke siden den var en alvorlig tunnelbrann i Gudvangatunnelen.

– Det heldige i tunnelbrannen i Gudvangatunnelen var at det bare var førerhytta som brant. Det er nok brennbart materiale i ei førerhytta til å lage en farlig situasjon. Hvis det i tillegg er last som tar fyr, blir situasjonen enda mer alvorlig. Da er det kritisk for dem som måtte være inne i røyken, sier Wighus ved Norsk brannlaboratorium.