Sjeldent tysk bombefly funnet på bunnen av trøndersk innsjø

Dette flyet sank i 1940, og siden har ingen sett det - før nå.

Dette er det tyske krigsflyet Heinkel 115 som ble funnet på bunnen av Limingen forrige lørdag. - Vi ser at enkelte deler er fjernet fra halepartiet. Men tilstanden til halepartiet ser veldig bra ut. Hele formen på halepartiet, og andre deler som ligger på bunnen bekrefter at dette dreier seg om et Heinkel 115-fly, sier Brynjar Wiig i Technosub. NB: Dybdemåleren viser feil dybde i videoen. Flyet ligger på cirka 190 meters dyp. Foto: Technosub/Seascan AS

Saken oppdateres.

22. eller 23. april 1940 landet det tyske krigsflyet Heinkel 115 på den islagte innsjøen Limingen ved Røyrvik. Det antas at flyet nødlandet på grunn av tekniske problemer. Flyet ble stående på isen, en tid. Etter at det sank har ingen sett det, helt inntil sist lørdag.

- Det nådde et klimaks akkurat da vi fikk se det første bildet av flyet. Vi har jobbet lenge for å finne det, forteller Brynjar Wiig.

Han eier firmaet Technosub, og har miniubåter utstyrt med kamera, sonarer og posisjonering. Trond Haugum eier firmaet Seascan AS og driver med sjøbunn- og sjødybdekartegging. Sammen fattet de i 2005 interessen for å finne det sjeldne krigsflyet på bunnen av Norges åttende største innsjø, Limingen.

Men det tok åtte år før de kunne feire funnet med middag, øl og akevitt på Limingen gjestegård.

190 meter dyp

- I 2005 snakket vi med lokalbefolkningen ved Limingen. Alle vi snakket fortalte hva de hadde fått formidlet fra sine forfedre. Ingen hadde selv opplevd at flyet landet, forteller Wiig.

Seks år senere dro Wiig og Haugum til Limingen og begynte med det vanskelige søket.

- Flyet ble funnet på cirka 190 meters dybde. Det er på det dypeste i Limingen. Det finnes ikke sjøkart over innsjøen. Det er kupert bunn, med fjellrygger. At flyet ikke var helt, gjorde søket vanskeligere. Vi visste ikke hvordan det ville se ut.

Frem til i sommer søkte de i fem dager, frem og tilbake, over området der de mente flyet kunne ligge.

- Vi satt igjen med ti mulige punkter som kunne være flyet. Etter to dager med ubåtsøk fant vi flyet sist lørdag, forteller Wiig.

Flyfunnet vekker interesse både i nord og sør.

Mangler deler

Konservator Birger Larsen ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø er begeistret over nyheten.

- Vi visste ut fra rapporter at det var et Heinkel 115 som landet på Limingen, men vi visste ikke akkurat hvor.

Larsen har restaurert gamle fly siden 1970. Han håper flyet nå kan brukes til å ferdigstille et tilsvarende fly på Sola.

Utenfor Stavanger blir styrelederen i venneforeningen for flyhistorisk museum Sola nysjerrig på nyheten.

For ett år siden ble et tilsvarende fly hevet i Hafrsfjord, mellom Sola og Stavanger. Flyhistorisk museum på Sola sitter nå på det eneste kjente Heinkel 115 som er nesten komplett i verden. Men han mangler deler han gjerne skulle hatt tak i.

- Vi mangler blant annet en motor for å komplettere dette flyet. Hvis de har funnet en motor, er det veldig interessant, sier Endresen til adressa.no.

Her ble flyet funnet i Limingen, ved Røyrvik i Nord-Trøndelag.  
        
            (Foto: Skjermdump/Google maps)

Her ble flyet funnet i Limingen, ved Røyrvik i Nord-Trøndelag.   Foto: Skjermdump/Google maps

Trond Haugum, Seascan AS. 
 
        
            (Foto: Privat)

Trond Haugum, Seascan AS.   Foto: Privat

Brynjar Wiig, Technosub. 

Brynjar Wiig, Technosub. 

På dette bildet kan du se hvordan det det første treffet med sidesøkende sonar tegnet seg av flyet på bunnen av Limingen.  
        
            (Foto: Privat)

På dette bildet kan du se hvordan det det første treffet med sidesøkende sonar tegnet seg av flyet på bunnen av Limingen.   Foto: Privat

Her blir det tyske krigsflyet Heinkel 115 hevet i Hafrsfjord i fjor. På bildet kan man blant annet se at den ene motoren mangler.  
        
            (Foto: Egil Endresen)

Her blir det tyske krigsflyet Heinkel 115 hevet i Hafrsfjord i fjor. På bildet kan man blant annet se at den ene motoren mangler.   Foto: Egil Endresen

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå