I den politiske plattformen som Høyre og Frp la fram mandag kveld, står det at bompengeandelen skal reduseres i nye prosjekter. Men reduksjonen omfatter i hovedsak ikke bypakker og fergeavløsningsprosjekter.

Videre vil regjeringspartiene at veiprosjekter som ikke er knyttet til eksisterende veipakker, og som har uforholdsmessig høy innkrevingskostnad, som hovedregel ikke skal ha bompengefinansiering.

Regjeringen vil også åpne for at nedbetalingstiden i bompengeprosjekter kan forlenges.

Her finner du hele plattformen.

Spesielt prosjekt

Dette betyr i praksis at Roger Andresen og de andre pendlerne på Fosen ikke kan regne med en reduksjon i bompengeavgiften, men Høyre-ordfører Vollan vil ikke gi opp så lett.

- Vi må finne ut hva de legger i dette. I utgangspunktet snakker de om nye prosjekter, og Fosenvegene er sånn sett ikke et nytt prosjekt. Men det er et veldig spesielt veiprosjekt, ettersom 75 prosent av finansieringen skal betales av brukeren selv. Det kan ikke skade å gjøre en henvendelse til dem, mener Vollan.

- Vi får tenke positivt og jobbe enda mer for bruforbindelse over Trondheimsfjorden, sier Rissa-ordføreren.

- Når det gjelder bompenger, så har vi tapt

La frem regjeringsplattformen i dag

Vil legge ned helseforetakene

- Er like klok

Roger Andresen, som er leder i pendlerforeningen, er heller ikke helt sikker på hvordan han skal tolke signalene i erklæringen.

- De sier at de skal opprette et eget selskap og øremerke blant annet veiavgiften til dette, fordi de mener bompengemodellen er for dyr og lite lønnsom. Dette er positivt, men vi får vente og se hva som skjer

Tror du dette får innvirkning på Fosenvegene?

- Man kan alltids håpe. Dette er jo et prosjekt som allerede er iverksatt. Prosjektet har ikke kommet veldig langt, så kanskje de kan gå inn og fjerne bompengeavgiftene. Vi er glad for at vi får nye koster inn, og har et håp om at den nye regjeringen kan gjøre det lettere for oss på Fosen.