Han er mektig provosert, trailersjåføren Patrik Ejenstam, som tidligere i dag kjørte forbi på strekningen Berkåk og Ulsberg og så det ene vogntoget etter det andre som sto på kryss og tvers i veien.

Kaos i Rennebu

- De aller fleste av disse vogntogene var norske, og ingen av dem hadde dårlige dekk. Det får du meg ikke til å tro. Av dem som sto der, var det bare ett vogntog som ikke hadde sklidd bakover. Årsaken var at sjåføren rakk å legge på sand mens han ventet. At politiet velger å stoppe vogntog med varme dekk i en helling, er for meg helt ubegripelig. De må da skjønne at dette betyr at vogntogene vil begynne å skli etter hvert? Dersom politiet i dette tilfellet hadde stoppet trafikken etter svingen og litt lenger fram der det ikke var helling, ville man unngått kaoset vi så i dag, mener Ejenstam.

- Kjetting er ikke svaret

Patrik Ejenstam har kjørt vogntog i over 20 år, og tilbakelegger 15000 mil på norske veier i løpet av året. Han mener det gjør ham kvalifisert til å ytre sin mening, han mener å vite hva han snakker om.

- Dersom vi ringer og varsler om glatte veier eller vanskelig kjøreforhold, får vi straks dette spørsmålet tilbake; - Men har du lagt på kjetting? Som om kjetting er svaret på alle problemer. Kjetting er ikke svaret, mener Ejenstam.

Ødelegger veiene

Trailersjåføren sier at dersom man ser at det er glatt i inngangen av en bakke, så legger man på kjetting for å være sikker på å komme opp denne bakken. Men han er klar på at kjetting ikke er noe man tyr til i tide og utide.

- Dersom alle vogntog bruker kjetting på bilene like ofte som Vegtrafikksentralen og politiiet mener vi skal gjøre det, så vil norske veier se ut som en nypløyd åker i løpet av veldig kort tid. Asfalten vil fortone seg som en grusvei, og det er dessuten svært vanskelig for vanlige bilister å kjøre på veiene bak oss som har brukt kjettingen.

Bedre veivedlikehold

Ejenstam mener at den eneste veien å gå, er å sørge for bedre vinterveivedlikehold.

- På strekningen Berkåk-Ulsberg tok det utrolig lang tid før det kom sand på veien, og ofte er det slik. Vi yrkessjåfører som ringer inn og ber om skraping, sand og salt blir ikke tatt på alvor, men får beskjed om å legge på kjetting. Men med underkjølt regn, for eksempel, som ligger som en tynn hinne av is er det helt vanvittig å bruke kjetting. Da må det saltes.

Uegnede vogntog

Ejenstam er heller ikke nådig i forhold til utenlandske sjåfører, men mener kritikken i hovedsak må rettes inn mot biler med bare to akslinger.

- Disse må bort fra norske veier, de er ikke egnet til å kjøre her med de forholdene vi har og burde vært stoppet på grensen.