Tidligere i høst skrev Opdalingen at forhandlinger mellom Amedia, som eier Opdalingen, og Opp hadde strandet. Ifølge avisa hadde partene da forhandlet siden i vår, men avstanden mellom tilbud og krav skal ha vært for stor. Dermed forble de to avisene konkurrenter – enn så lenge.

I ettermiddag ble det imidlertid fattet et styrevedtak i OPP om å selge 75,3 prosent av aksjene til Amedia – som eier 100 prosent av konkurrenten Oppdalingen. Aksjene blir solgt for 5,5 millioner kroner etter det Adresseavisen erfarer.

– Naturlig med sammenslåing

– Vi tror det er det beste for Oppdal at vi sikrer et bærekraftig medium de neste årene. Både Opdalingen og OPP er typiske papiraviser, der annonseinntektene er under press. Det er derfor viktig at vi nå gjør det mulig å lage et levedyktig medium for framtida, sier regiondirektør Tore Dyrnes i Amedia – som også er styreleder i Opdalingen.

Det er Elotec, Auna Handel, Oppdal kristne senter og Aunflata AS som nå selger sine aksjer i OPP. Mediehuset OPP hadde i 2012 et opplag på 2311, samt nettavisa opp.no. Omsetningen i 2012 var på 5,7 millioner kroner, med et resultat før skatt på 355 000 kroner.

– Når kan det bli en sammenslåing av de de to tidligere konkurrentene?

– Det er altfor tidlig å si hva slags modell vi ender på, om vi skal beholde to titler eller én. Nå skal vi snakke med folkene i de to selskapene for å finne ut hvordan dette kan gjøres best mulig. Det er naturlig å tenke at det blir en sammenslåing, men vi skal bruke god tid på å tenke gjennom hvordan det skal gjøres, presiserer Dyrnes.

Det er elleve år siden OPP så dagens lys, og avisa har i dag åtte ansatte i tillegg til daglig leder.

– OPP er en svært veldrevet og god lokalavis. De ansatte har gjort en kjempejobb disse årene, de har vunnet mange priser og har en veldig dyktig redaktør. Nå kan vi styrke den videre utviklingen med kapital, slik at vi kan møte endringene som kommer i dette markedet, sier Dyrnes.

Sinne i OPP

Både OPP-redaktør Per Roar Bekken og klubbleder Morgan Frelsøy reagerer imidlertid sterkt på prosessen i forkant av salget. Ifølge de to fikk de ansatte i november et tilbud om å kjøpe eierandelen Amedia nå har kjøpt, og de ble derfor «tatt på senga» da de fikk høre at Amedia hadde kjøpt aksjene i stedet.

– I min verden er ord et ord, men det var det ikke. Som redaktør inviterte jeg til dialogmøte med eierne etter å ha blitt invitert inn på eiersiden. Kvelden før dette møtet, får vi beskjed om at avisa er solgt. Det er beklagelig å oppleve at eierne i stedet for å møte oss, selger til vår konkurrent gjennom 11 år, sier redaktør Per Roar Bekken.

Han sier de ansatte de siste elleve årene har lagt ned en stor innsats for å bygge opp det han beskriver som et «lokalaviseventyr»

– Vi har i realiteten utkonkurrert en snart 80 år gammel og konserneid konkurrent, påført Amedia milliontap – og fått en utrolig sterk posisjon i lokalmarkedet som Oppdals lokalavis. Handelen gjør at de ansatte føler stor usikkerhet rundt OPPs framtid, våre arbeidsplasser og økonomi framover. Framtiden for Radio E6 er også høyst usikker, ettersom denne ikke er en del av salget. Lokalradioen står sterkt i Oppdal og vi i OPP vil kjempe for at den blir med videre og videreutvikles, understreker Bekken.

– Sviktet og ført bak lyset

– Frykter dere en sammenslåing med Opdalingen?

–Vi har fått et løfte fra Amedia om at vi fremdeles skal være en selvstendig avis. Det løftet forholder vi oss til. Vi jobber videre med å lage juleavis og vi forsetter å lage avis etter nyttår. Vi har ingen planer om å bli en fusjonert avis med det første, sier OPP-redaktør Per Roar Bekken.

Klubbleder Morgan Frelsøy er også svært opprørt over salget:

– Vi ansatte føler oss sviktet og ført bak lyset. Vi har stolt på løfter og trodd at et ord var et ord. Tidligere i høst var det en åpen linje og samarbeidsvilje, så får vi høre at det er inngått en avtale bak vår rygg. Det er faktisk vi som arbeider i OPP som har gjort lokalavisa til det den er, og som eierne nå profiterer på ved å selge. Bakgrunnen for oppstarten av OPP var at avisa skulle eies lokalt, og det var det vi ønsket å videreføre, sier Frelsøy.

– Flere veier til Rom

Styreleder i OPP, Stig Flatmo, er en av de største eierne i OPP gjennom selskapet Aune Handel - som nå har solgt til Amedia.

Han sier han ikke kjenner seg igjen i Bekken og Frelsøys beskrivelsen av prosessen.

– Det stemmer at de fikk tilbud om å kjøpe aksjene på et tidlig stadium, men det fikk vi ikke noen konkret tilbakemelding på. Jeg mener dialogen har vært åpen og grei.

– Men hvorfor solgte dere til Amedia før det avtalte møtet med de ansatte?

– Dette var ikke et kjøp-salg møte. Det var et strategimøte. Vi ser på tingene på forskjellige måter, eierne ser det på èn måte, de ansatte på en annen. Men dette salget er til det beste for både OPP og bygda. Papiravisene faller og vi må gjøre noen veivalg - for eksempel investere i nye verktøy, sier Flatmo.

– Så dere tar ikke selvkritikk på noe i forbindelse med prosessen?

– En slik prosess har flere sider, og det kan godt hende noe kunne vært gjort annerledes sett i ettertid. Det er flere veier som fører til Rom, fastslår Flatmo.