I dag tar AtB over hurtigbåtene

Skal bruke 32 millioner mer på hurtigbåtene enn i fjor.

Fosen Namsos Sjø skal drifte hurtigbåtsambandene i Sør-Trøndelag frem til 2021.  Foto: Glen Musk

Saken oppdateres.

2. januar 2014 er offisielt datoen hvor AtB tar over ansvaret for hurtigbåt i Sør-Trøndelag.

Det er FosenNamsos Sjø som vil drifte rutene på vegne av AtB, skriver selskapet i en pressemelding.

32 millioner mer

Sør-Trøndelag fylkeskommune har i år økt bevilgningene til hurtigbåttilbudet med 32 millioner kroner, sammenlignet med fjoråret.

Dette skal blant annet gjøre ruten mellom Brekstad og Trondheim raskere. Mens ruten i dag tar 70 minutter, ønsker fylket å få ned reisetiden til 50 minutter.

Adresseavisen har tidligere skrevet at FosenNamsos Sjø skal i løpet av året skal sette to nye hurtigbåter i drift i ruten Trondheim-Kristiansund, en ny bygdebåt i Osen samt en ny katamaran fra Frøya.

I tillegg vil pendlerbåten mellom Trondheim og Brekstad også ta med passasjerer fra Fillan på Hitra morgen og kveld.

Universell utforming

Nytt for anbudsperioden er at alle båtene skal være universelt utformet fra 2. januar.

AtB melder imidlertid at Frøyaferga ikke vil være oppdatert med trappeheis fra denne datoen, men at det forventes å være i orden fra 8. januar.

Sliter med sms-varsling

På hjemmesidene melder AtB at sms-tjeneste er midlertidig ut av drift.

- FosenNamsos Sjø jobber med å få på plass en midlertidig løsning inntil permanent sms-tjeneste er på plass igjen. I mellomtiden vil driftsavvik  knyttet til båt varsles via atb.no/fosennamsos.no og media. Vi beklager dette, skriver AtB i pressemeldingen.

Tapte egentlig anbudet

FosenNamos Sjø tapte i utgangspunktet anbudet for å drifte hurtigbåtene i fylket til Boreal AS, men klaget inn vedtaket. Sør-Trøndelag tingrett ga FosenNamsos Sjø medhold, siden det i AtBs utlysning av anbudet sto at tilbyderne skulle stå ved tilbudet sitt fra februar 2014.

Boreal ville sette inn seks nye båter på sambandene Kystekspressen og Trondheim-Brekstad, men to av båtene ville ikke vært klare før henholdsvis fire og ni måneder etter anbudsperioden startet. I tillegg hadde Boreal et forbehold om at det kunne bli nødvendig å justere fremdriftsplanen hvis kontrakt ble signert etter 1. januar.

Etter tingrettens kjennelse anket AtB saken. Selskapet vant imidlertid ikke frem med anken.

Den nåværende anbudsperioden strekker seg fra 1. januar 2014 til 31. desember 2021. Verdien på kontrakten er anslått å ha en årlig verdi på mellom 161 og 164 millioner kroner, tilsvarende rundt 1,3 milliarder for kontraktsperioden på åtte år, ifølge Tidens Krav.

Fosen Namsos Sjø skal drifte hurtigbåtsambandene i Sør-Trøndelag frem til 2021. 
        
            (Foto: Glen Musk)

Fosen Namsos Sjø skal drifte hurtigbåtsambandene i Sør-Trøndelag frem til 2021.  Foto: Glen Musk

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå