- Vi må uansett fly et visst antall timer. Om vi får bruke tiden på oppdrag fremfor treningsturer så er det bare positivt, sier Ken Ronny Strøm, major og avdelingsleder for 330-skvadronen på Ørlandet redningsbase.

Så lenge de uansett må være i lufta i et minimum antall timer per år, så er det bedre for personellet at de bruker tiden på ambulanseoppdrag fremfor vanlig trening, mener Strøm.

- Det fører til økt kompetanse både for piloter og medisinsk personell, og disse oppdragene gjør at vi er mer skjerpet.

Mange ambulanseoppdrag

Rundt halvparten av oppdragene til Sea King-maskinene er i dag rene ambulanseoppdrag.

Redningsinspektør Stein Solberg sier til NRK at man bør skaffe flere ambluansehelikopter for å spare Sea King- helikoptrene, som han hevder ofte står på bakken på grunn av tekniske problemer.

– Ved å skaffe flere luftambulanser kunne vi spart på Sea King-en og i alle fall gjort det mer sannsynlig at det ikke går på en smell de siste årene, sier Stein Solberg til nrk.no.

Strøm kjenner ikke igjen det bildet som blir tegnet.

- Vi står i beredskap 98,3 prosent av tiden. Det er veldig sjeldent vi ikke er operative på grunn av tekniske problemer. Også nye maskiner trenger teknisk vedlikehold.

- Må brukes

Han peker på at Sea King-helikoptrene uansett må brukes.

- Slitasje blir det uansett, så lenge vi må dekke et minimum antall timer. Om de timene blir brukt på oppdrag eller treningsturer er likegyldig med tanke på slitasje. Det er ikke et tema å la helikopterparken stå parkert.

Han mener det derfor er helt unødvendig å gå til innkjøp av flere ambulansehelikoptre.

- Sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv er det ikke nødvendig med flere ambulansehelikoptre i Midt-Norge.

- Men dere har jo også hatt episoder med teknisk svikt. Er helikoptrene i forsvarlig stand?

- Ja, de er absolutt i forsvarlig stand.