– Jo nærmere terminalen plasseres byen, jo mindre blir konsekvensene for miljø og transport. Jeg vil jobbe for det, sier ordføreren.

Hun er ikke overrasket over at Regjeringen går inn for å legge godsterminalen sør for byen, enten på Søberg eller på Torgård, og med Orkanger som containerhavn.

– Både transportnæringen, næringsforeningen og flere andre aktører at sagt at en lokalisering sør for byen er best for transport og miljø. Nå er det viktig å få belyst konsekvensene av alternativene best mulig, sier Jagtøyen.

- Store negative konsekvenser

Lokalisering av en godsterminal på Søberg vil gi store negative konsekvenser, mener ordføreren.

–Dette vil gå ut over bomiljø, skape støyproblemer og ta mye landbruksjord. I verste fall trenger terminalen et areal på omkring 600 dekar. Men foreløpig har vi ikke fått oss forelagt noen skisse som viser hvordan anlegget vil se ut, sier Jagtøyen.

Melhus kommunestyre behandlet saken sist i 2011, og gjorde da vedtak om at Søberg bør være med i det videre utredningsarbeidet. Vedtaket ble fattet mot stemnmene fra Senterpartiet og SV.

– Vi har ikke gjort noe vedtaket i denne saken etter 2011, sier Jagtøyen.

Høringssak

Etter at nødvendige utredninger er på plass, vil samferdselsministeren komme tilbake til regjeringen for endelig lokaliseringsvalg, ifølge pressemeldingen fra Høyre og Fremskrittspartiet på Stortinget.

– For oss ser det ut som fylkeskommunen nå overstyres av en statlig plan. Dette innebærer at Melhus og Trondheim får utbyggingen bare som en høringssak, og det utgjør en stor forskjell for lokaldemokratiet. Hvis fylkeskommunen er planmyndighet, har kommunene i større grad en hånd på rattet, sier Jagtøyen.