På finn.no ligger Teslaen han kjøpte for en knapp måned siden ute til salgs. Etter hvert vil en boligannonse havne på samme sted. Familien på fire fra Stadsbygd havner trolig i Trondheim.

- Grunnen er at det blir innføring av betaling for elbiler på ferjesambandet. Jeg får ikke lenger råd til å pendle til Trondheim, sier Frank Jensen.

- Kjøpte på grunn av fordelene

Han jobber som serviceleder i Trondheim, og har elleve år med pendling bak seg. Siden januar 2012 har pendlingen foregått med elbil. Før den tid hadde han én bil på hver side av fjorden, men parkeringstrøbbel og doble bilutgifter krevde sitt av lommeboka.

- Jeg kjøpte elbil på grunn av fordelene ved at man blant annet slipper bom, med miljøhensynet som en bonus. I mars kjøpte jeg Tesla, siden det ble så mye planlegging med en bil som kun går ti-tolv mil før den må lades. Da er det lettere med en elbil som kan kjøre 50 mil.

Han kjøpte den populære bilen 31. mars. Få dager senere kunne han lese at det trolig blir slutt på gratis reise med ferja over Trondheimsfjorden. Tre uker senere vedtok fylkestinget at sjåfører av elbiler trolig må belage seg på å betale for ferjebilletten på Flakk - Rørvik.

- Det var dårlig timing, konkluderer Jensen, som ifølge ham ikke er den eneste i bygda som ser seg om etter andre muligheter på grunn av betalingsinnføringen.

Håpet på politisk støtte

I dag koster en ordinær enkeltbillett mellom Flakk og Rørvik 212 kroner, og 130 kroner av dette utgjør ferjetaksten som elbilistene selv må betale etter 1. juni. Resten av beløpet er bompenger, som elbilene fortsatt skal være fritatt for.

- Det har vært populært å bytte til elbil de siste årene, og nå er det mange som vurderer å flytte eller å si opp jobben i byen. Jeg ser også etter jobb her på Fosen, men det fins ikke så mange alternativer.

Han er ikke sikker på når han forlater hjembygda. Flytteprosessen må times med når barna på to og seks er ferdig i barnehage og på skole. Jensen vil helst bli værende i hjembygda, og hadde håpet på støtte fra fylkespolitikere og politikere i Rissa kommune.

Underskuddet i ruteselskapet AtB har ført til et behov for å øke inntektene, og flertallet i fylkestinget mener noe av de tapte pengene skal hentes inn gjennom å pålegge elbiler å betale for ferjebilletten på samme måte som bensin- og dieselbiler. Fylkesordfører Tore O. Sandvik hadde håpet at Samferdselsdepartementet var villig til å kompensere for ordningen, men lite tyder på at det vil skje.

8000 har sett annonsen

- Den enkelte kommunen og fylkespolitikerne burde gjort mer. Det er mange som tar med seg 100 000-200 000 kroner i skattepenger tilbake til Rissa fra Trondheim. Det er synd at ikke kommunen engasjerer seg mer og hjelper til, mener Jensen.

Pendlerne som daglig reiser over Trondheimsfjorden har fått støtte fra Fosen pendlerforening.

- Det gikk som vi hadde regnet med. Men vi synes dette er håpløst. Det er pendlerne som må lide. Og pendlerne er en svak gruppe, fordi pendlerne er nødt til å reise, og dermed nødt til å betale, sa leder Harald Fagervold etter vedtaket, som vil at staten skal betale regninga hvis de ønsker at folk skal kjøre elbil.

Han skal i møte med Rissa kommune, før pendlerforeningen skal ha styremøte for å bestemme hva de gjør videre i saken. I mellomtiden sjekker Frank Jensen finn.no for å se om noen er interessert i en så å si ny Tesla.

- 8000 har vært innom annonsen, og det har kommet noen skambud og bytteforslag. Bilen var bare kjørt i 300 mil da jeg kjøpte den.