- Hvem som har ansvaret for skadene får bli advokatmat. Jeg har nå skaffet garanti for at båten kan slepes til Trondheim tirsdag. Der skal skadene vurderes og båten repareres, sier båteier Kjell Moen. Han må nå tilbringe nyttårsaften ved slippen i Vallersund.

Mannen som eier båten og firmaet som eier havna er uenige om hva som har skjedd og hvem som har ansvaret for at fiskebåten veltet i slippvogna på slippen i Vallersund i Bjugn.

Havneeier har prøvd å få til et hastevedtak i tingretten for å få båten fjernet fra anlegget. Styreleder for firmaet har tidligere ikke ønsket å uttale seg om saken.

Båten ligger nå fortsatt til kai og blir lenset for å holde den flytende. Nå ser det imidlertid ut til å løse seg med båten, mens ansvaret for skadene fortsatt er uavklart.

Uhell lille julaften

Det var lille julaften at den 10,5 meter lange fiskebåten til Kjell Moen fikk et ublidt møte med fjæresteinene i Vallersund.

- Jeg var på vei til Lofoten da jeg bestemte meg for å gå i land i Bjugn, jeg hadde planer om å montere svinger til ekkoloddet. Men da båten var på slippvogna, ga hele vogna etter og det ble et spetakkel i fjæra, sa Kjell Moen til Adresseavisen.

Les også: Nå kan du «pante» båten din

- Store skader

Han mener slippvogna var i dårlig forfatning og hevder at de som hadde ansvaret plutselig forduftet.

Partene har vært i kontakt med politiet og eier av havna.

- Det er snakk om at båten ikke er forsikret, samtidig hevdes det at båten er forsikret gjennom slippen den sto på, har Hallgeir Stjern i Fosen lensmannsdistrikt opplyst.

Politiet har sett på dette som en sak mellom båteier og marinaen der båten ligger.

Les også: Bander stjeler dyre deler fra småbåter

Gikk på skjær

Moen avviser påstander om at båten fikk store skader etter møte med et skjær utenfor Vallersund. Han hevder at skadene oppsto da båten ble tatt opp fra sjøen. Han avviser også påstander om at båten var for tung for slippvogna.

- Båten har en stålkjøl i hele lengden, og den fikk ingen alvorlige skader da den kom borti skjæret. Jeg har heller ikke kommet med opplysninger om båtens vekt, og jeg mener de på slippen uansett må vurdere hva slippvogna tåler, sier Moen.