Snart må du betale for å parkere ved flere jernbanestasjoner

Bane Nor vil fra og med 1. februar ta betalt for parkering ved stasjonene Levanger, Stjørdal, Hell, Vikhammer og Heimdal.

Nå blir det slutt på gratis parkering ved Heimdal stasjon.  Foto: Christine Schefte

Saken oppdateres.

De fem trønderske stasjonene er blant 15 jernbanestasjoner hvor Bane Nor fra og med 1. februar tar betalt for parkering hvor det i dag er gratis å parkere.

De fleste parkeringsplassene ved disse stasjonene blir nå reservert for togreisende med gyldig periodebillett på toget, skriver Bane Nor i en pressemelding.

- Ved å innføre pendlerparkering, sørger vi for at de fleste parkeringsplassene ved stasjonene blir reservert for togpendlere innenfor vanlig pendlertid, det vil si mellom klokka 5 om morgenen og klokka 17 om ettermiddagen på hverdager. På kveldstid og i helgene kan parkeringsplassene benyttes av alle, helt gratis, sier regionleder for stasjoner Tore Arntzen i Bane Nor Eiendom i meldingen.

LES OGSÅ: Pendlere og studenter sørger for rekord for Trønderbanen

35 kr. per uke

Pendlerparkering ved stasjonene i Trøndelag vil koste 100 kroner per 30-dagersperiode og 35 kroner per uke. Kundene inngår parkeringsavtale og betaler i appen «Bane NOR Parkering».
Et mindre antall parkeringsplasser på Hell, Vikhammer og Heimdal blir avsatt til dagparkering, for reisende med enkeltbillett. Dagparkering koster 40 kroner per dag.

I Levanger og Stjørdal stasjon settes det ikke av plasser til dagparkering, fordi det er parkering i umiddelbar nærhet.

Parkeringsselskapet Europark skal drifte Bane Nors parkeringsplasser ved stasjonene.

LES OGSÅ: Vi som elsker toget

- Kreativ parkering

Arntzen utdyper til Adresseavisen at bakgrunnen for å innføre betaling for pendlerparkering er kamp om plassene ved noen stasjoner.

- Enkelte steder har det vært villparkering og litt overfylt. Vi er også usikker på om det er reisende som bruker plassene. På enkelte steder er det andre som har fylt opp plassene slik at det ikke alltid er plass til dem som skal ut og reise, sier Arntzen, og viser blant annet til jernbanestasjonen i Stjørdal.

- Når det blir fullt så har det en tendens til å bli kreativ parkering, sier Arntzen.

Betaling ved jernbanestasjonen i Stjørdal kan føre til ryddigere parkering.   Foto: erling skjervold

 

- Når det nå skal koste å parkere for å pendle med toget, vil ikke bileierne da droppe toget og kjøre til arbeidsplassen?

- Kostnaden er nærmest symbolsk, så det tror jeg ikke. Det er fortsatt veldig fordelaktig å ta tog i stedet for å kjøre, sier Arntzen.

Bane Nor håper kostnaden likevel får noen pendlere til å la være å kjøre bil til jernbanestasjonen.

- Når ting koster vurderer folk om de skal benytte seg av det eller ikke. Bor du i akseptabel avstand til fra stasjonen, kan noen kanskje gå eller sykle, sier Arntzen.

LES OGSÅ: Bane Nor må kutte 500 millioner

100 kr. dagen

På landsbasis er det 1448 gratis parkeringsplasser som vil forsvinne.

I tillegg til de fem stasjonene i Trøndelag, vil parkering ved stasjonene Fetsund, Nerdrum, Årnes, Sonsveien og Mysen stasjoner gå fra å være gratis til å koste 100 kroner i måneden, melder NTB.

Ved fire stasjoner som alle ligger i Oslo, blir det mye dyrere. Ved stasjonene Kjelsås, Grorud, Høybråten og Ljan åpnes det kun for dagsparkering til 60 kroner dagen. Dyrest blir det for pendlere ved Lysaker stasjon. Her vil det koste 100 kroner dagen å parkere. Til nå har det vært gratis.

Femdoblet parkeringsavgiften

Beslutningen om å innføre betalingsavgift følger Bane Nors femdobling av parkeringsavgiften ved sju stasjoner i Oslo-regionen: Drammen, Asker, Stabekk, Strømmen, Lørenskog, Ski og Høvik. Prisøkningen ble innført 2. desember.

På forsiden nå