Fra scenen under en paneldebatt om #metoo-kampanjen på journalistkonferansen Hellkonferansen, i Stjørdal, fortalte nyhetsredaktøren at VG har hatt flere slike saker, og at hun er overbevist om at det kan komme flere. Både i VG og i andre medier.
LES OGÅS: Giskes samboer med kritikk av Støre
- Er det umulig å unngå det?
- Det er vanskelig å unngå det, men mulig å jobbe mot en kultur der vi ikke får slike saker, sier hun.
- Cowboykultur
Håndlykken snakket om hvordan VG dekket sextrakasseringssakene i media og TV2 spesielt, mens de kjente til flere tilfeller fra eget mediehus. De løste det ved å la sjefredaktør Gard Steiro fortelle om dette i en tekst.
- Har det sammenheng med at det er blitt flere kvinnelige ledere i mediene, at man nå tar tak i disse sakene?
- Det aller viktigste er at man nå tar dette på alvor. Jeg håper jo at ledere tar det på alvor uansett om det er menn eller kvinner, men kanskje har kvinner selv erfaringer som gjør at det er lettere å ta det på alvor, sier Håndlykken.
Hareide: Situasjonen er alvorlig, men ikke helsvart
- For VGs del har det vært en cowboykultur tidligere. Jeg opplever at det ikke er det i dag. Det er blitt en helt annen profesjonalitet. Før var holdningen at «det er bare sånn det er».
Nåværende Bladet-redaktør og tidligere VG-journalist, Linn Yttervik, beskrev i likhet med Håndlykken et røft miljø i media tidligere.
- Flere kvinnelige ledere og flere kvinnelige ansatte skaper et annet arbeidsmiljø. Det endrer nok hvordan man oppfører seg og hva man snakker om. Det ideelle er nok en balansert arbeidsplass, sier Yttervik.
- #metoo er et tidsskille
Adresseavisens sjefredaktør Kirsti Husby peker på at metoo-kampanjen avdekket et samfunnsproblem. Ting som har vært tolerert og delvis akseptert tidligere, er ikke lenger det.
- Jeg håper at dette er et tidsskille for alle ledere. Både kvinner og menn. Det må være sånn at varslere kan si fra og at man tar det på alvor. Jeg opplever at det er slik nå, sier Husby.
Her er Trond Giskes brev til sentralstyret
Sammen med Ketil Alstadheim fra Dagens Næringsliv og Merethe Verstad fra NRK, diskuterte hun og de andre dekningen av sextrakassering, maktmisbruk og #metoo-kampanjen i media. Tema for debatten var hvorfor det måtte en amerikansk kampanje til før sextrakassering ble et så viktig tema for norske medier.
Alstadheim peker på at varslene som kom i Arbeiderpartiet gjorde det konkret og mulig å gripe fatt i.
Polaris Media kjøper seg opp i Trønder-Avisa
– Det er forskjell på at man har hørt rykter om personer som er mye på byen og er glad i damer, og at noen er ubehagelige mot damer. Dette har vært en bevisstgjøring om at det handler om maktmisbruk, og dét er vår oppgave å avdekke og avsløre.