Derfor har bompasseringene dine «forsvunnet»

Overgangen til nytt takstsystem i bomveiselskapet har ført til at verken bompasseringer eller saldo kommer opp på kundenes private oversikt.

Oversikten over passeringer var mandag ikke tilgjenglig for denne kunden. Saldoen var også endret til 0,- kroner.  

Saken oppdateres.

1. februar ble det innført et nytt takst- og rabattsystem på flere bomveiprosjekter i Trøndelag. Det ble også slutt på tilbudet om forskuddsbetaling.

Passeringer og saldo «forsvant»

Omleggingen har ført til at kunder som logger seg inn på «Min side» på Vegamots nettsider ikke kan se hvilke passeringer de har hatt den siste perioden. De kan heller ikke se om de har penger tilgode på sin saldo.

- Endringen vi gjorde 1. februar var at alle forskuddsavtaler ble omgjort til etterskuddsavtaler. Omleggingen førte til at oversikten over passeringer ikke var søkbare i dagene etter 1. februar. Vi har fått flere henvendelser om dette og har satt i gang arbeid for en teknisk løsning. Endringen forventes å være ferdig i løpet av onsdag, sier Marius Maske som er administrerende direktør i bompengeselskapet Vegamot AS.

Marius Maske er administrerende direktør i bomveiselskapet Vegamot AS.  Foto: Frank Lervik

LES OGSÅ: Slik blir de nye bomprisene rundt Trondheim

Ingen dramatikk

Han presiserer at verken bompasseringer eller penger har forsvunnet i prosessen.

- Det er ingen dramatikk i dette. Alle passeringer er registrert i systemet og alle som hadde penger til gode har det fortsatt. Det er bare en teknisk endring som gjør at dette ikke er synlig i oversikten på den enkeltes side akkurat nå, sier Maske.

- Hva skal folk gjøre om de trenger oversikt over sine passeringer nå?

- Vi vil anbefale kundene å vente til dette er tilgjengelig på «min side». Om kundene kontakter oss vil vi hente ut informasjonen, men av personvernhensyn vil passeringsinformasjonen bli sendt med post. Da vil den sannsynligvis ikke være kunden i hende før informasjonen likevel er tilgjengelig på «min side». Vi beklager om dette medfører ulempe for brukerne, sier Maske.

I Trøndelag omfattes bomstasjoner på E6 mellom Trondheim og Stjørdal, samt bomstasjoner på Fosen og på Lakseveien av endringene i denne omgang. De lokale bommene i trondheimsområdet er ikke omfattet av endringene enda.  Foto: Håvard Haugseth Jensen

 

LES OGSÅ: Varsler kraftig prisøkning i bommene i Trondheim

Skal bli enklere

Endringene i betalingssystemet er landsomfattende og skal ifølge direktøren gjøre bompengeinnkrevingen enklere for kundene og mer effektiv for bomveiselskapene.

- Nå slipper kundene egne avtaler med flere ulike bomselskaper for å få maksimal rabatt. Alle med brikke får samme rabatt og kun en faktura og forholde seg til, forklarer Maske.

LES OGSÅ: 14 500 kunder er blitt feilbelastet etter brikkebytte

Ny «min side»

26. februar skjer det også endringer på Vegamot sine nettsider som forhåpentligvis vil gjøre hverdagen enklere for brukerne.

- Da lanserer vi en ny «min side» på vegamot.no. Innloggingen vil bli via BankID og det vil bli et nytt og bedre brukergrensesnitt, lover Maske.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå