Nattlig transport fikk bot for overlast

En utenlandsk sjåfør måtte parkere på Hovin etter at han ble stanset av utekontrollen hos Statens vegvesen.

For bred: Lasten var for bred og for tung. Dermed ble det full stans for kjøretøyet fra Estland.  Foto: Statens vegvesen

Saken oppdateres.

- Når det er så mange ulovligheter, så er vi fornøyd med at vi får stoppet kjøretøyet og avsluttet kjøringen. Dette er ikke bra i det hele tatt, sier Jan Ivar Moen, fagleder for utekontrollen hos Statens vegvesen i Trøndelag.

Det var natt til tirsdag kjøretøyet som er registrert i Estland, ble stoppet under en rutinekontroll på Hovin i Melhus. Etterhvert som kontrollørene gjorde jobben sin, ble listen over ulovligheter lang.

LES OGSÅ: Lastebil mistet container i Stjørdal

Fem tonn i overvekt

Spesialtransporten fraktet en hjullaster, og hadde en samlet vekt på nærmere 55 tonn. Uten dispensasjon hadde kjøretøyet en vektgrense på 50 tonn, dermed ble det nesten fem tonn i overvekt og et overlastgebyr på 15 050 kroner.

I tillegg ble det oppdaget en defekt på ABS-bremsene på tilhengeren, det var brudd på kjøre- og hviletiden, og føreren hadde en hylle på dashbordet som han måtte fjerne.

I og med at hjullasteren var såpass bred, skulle transporten også hatt følgetransport for å varsle om bred last.

LES OGSÅ: Det hjelper ikke om du «skal bare»

Påsatt hjullås

- Føreren ble pålagt å hvile, og bilen ble parkert med hjullås. Føreren må ordne opp i alle forhold og betale boten før han får kjøre videre, sier Moen.

- Hvilke konsekvenser kunne dette fått?

- Det er farlig hvis sjåføren ikke har hatt den hviletida han skulle hatt, da er han i verste fall trøtt og sliten. Det er også fare når det er feil med bremsesystemet på et så stort og tungt kjøretøy. Vi skal også ivareta konkurransehensynet, og her var det tatt en del snarveier som gjør at det er mulig å tilby rimeligere transport, sier Moen.

En annen fører blir anmeldt etter at han ble stanset ved E6 sør for Trondheim. Vedkommende fraktet rundballer, og lasten var for bred. Dermed ble det gikk bruksforbud. Føreren benyttet også en diagramskive som ikke var fylt ut.

- Dermed var det ikke mulig å kontrollere kjøre- og hviletiden, sier Moen.

LES OGSÅ: - Jeg ante fred og ingen fare. Så smalt det i fronten.

Stjørdal

Mandag gjennomførte Statens vegvesen en kontroll i stjørdalsområdet. Her ble flere førere anmeldt som følge av ulike ulovligheter, blant annet på grunn av at fartsskriver ikke var kontrollert og godkjent, manglende fornyelse av yrkessjåførkompetanse og manglende førerrett på personbil med tilhenger.

- Disse forholdene blir anmeldt til politiet, opplyser Moen.

Tom skive: Diagramskiven var ikke utfylt, og dermed kunne ikke Statens vegvesen kontrollere kjøre- og hviletiden. 
        
            (Foto: Statens vegvesen)

Tom skive: Diagramskiven var ikke utfylt, og dermed kunne ikke Statens vegvesen kontrollere kjøre- og hviletiden.  Foto: Statens vegvesen

På forsiden nå