Nye Veier har besluttet at det spanske entreprenørkonsernet Acciona Construcción S.A. skal videre til konkretiseringsfasen for den 23 kilometer lange E6-utbyggingen mellom Ranheim og Værnes.

Kontrakten har en verdi på cirka 4 milliarder kroner eksklusiv merverdiavgift. Acciona Construcción har tidligere hatt store oppdrag i Norge og har med seg Leonhard Nilsen & Sønner AS, Multiconsult Norge AS og Acciona Mantenimiento de Infraestructuras S.A. på laget.

Også strekningen Ranheim–Værnes skal bygges ut som firefelts motorvei, og dagens tre tunneler får nye løp. Begge veistrekningene får fartsgrense på 110 kilometer i timen.

Også Agder

AF Gruppen danket dermed ut kinesiske CCCC i konkurransen om å få bygge den 19 kilometer lange strekningen mellom Kristiansand vest og Mandal øst. Nye Veier, som har ansvaret for utbyggingen, opplyser at kontrakten ventes å bli signert i oktober og at byggestart vil starte umiddelbart etter.

Ifølge anskaffelsesprotokollen ble det kinesiske selskapets tilbud avvist på grunn av prisen, skriver VG.

– De lå høyt i pris, over byggherrens makspris, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier til avisen. Totalentreprisen har en ramme på omtrent 4,5 milliarder norske kroner eksklusiv merverdiavgift. Nye Veier opplyser samtidig at pris bare er blitt vektet 25 prosent når byggherrens makspris er nådd.

Ferdigstillelse og åpning av motorveien med fire felt er planlagt høsten 2022, samtidig med strekningen mellom Mandal øst og Mandal by. Prosjektet omfatter også sørlandets lengste tunnel – Søgnetunnelen – på drøye 4.000 meter, samt en 550 meter lang bru med seilingshøyde på 60 meter over Trysfjorden.