Saken oppdateres.
Det handler om nye E6 i Trøndelag og strekningen Ranheim-Værnes. Fredag var ledelsen fra anbudsvinneren, det spanske konsernet Acciona Construcción, i Trondheim for å signere milliardkontrakten med statlige Nye Veier.
Kontrakten er ifølge Nye Veier på om lag 4 milliarder kroner av et prosjekt med en totalkostnad på 5,6 milliarder.
Les også: Spansk og norsk entreprenør får veikontrakt i Trøndelag
Doble tunnelløp
Byggingen av nye E6 fra Ranheim i Trondheim gjennom Malvik til Værnes i Stjørdal, skal starte neste år og ta fem-seks år. I planen ligger blant annet byggingen av ny Sandfærhus-bru, ny dobbel Hommelviktunnel og utvidelse til doble løp i både Væretunnelen og Stavsjøfjelltunnelen. Hele strekningen har en lengde på 23 kilometer.
Se det store bildegalleriet fra fortsettelsen på strekningen: Nye E6 mellom Kvithammar og Åsen.
Acciona Construcción blir totalentreprenør for utbyggingen, sammen med sine norske underleverandører Multiconsult og Leonhard Nilsen & Co. Konsernet bygger veier i over 40 land, men dette blir første veikontrakten de signerer i Norge, ifølge prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan.
Les kronikken skrevet av prosjektleder Vatnan: Det store E6-løftet
110 km/t
Nye Veier i Trøndelag skal bygge ut firefelts E6 fra Ulsberg i sør til Åsen i nord, til sammen 106 kilometer. Målet er å «styrke trafikksikkerheten, forkorte reisetid og stimulere til vekst og utvikling i en region som ble samlet til ett fylke 1. januar 2018» som det heter i prosjektbeskrivelsen fra Nye Veier.
På den nye motorveien blir det i størst mulig grad lagt til rette for en fartsgrense på 110 km/t.
Les også: Disse fem kjemper om kontrakt på fire milliarder
LES OGSÅ: Regjeringen sier ja til mer firefelts motorvei i Trøndelag