Melder om militære kolonner på E6 i Trøndelag

Vegtrafikksentralen varsler nye kolonner i Trøndelag søndag.

En rekke trønderske veier vil ha stor militær trafikk fredag.  Foto: Håvard Jensen

Saken oppdateres.

Det er på E6 mellom Oslo og Leinstrand det vil gå kolonner i løpet av søndagen. Også på E39 mellom Leinstrand og Orkanger meldes det om kolonner. Det skriver de på Twitter. Kolonnene går i forbindelse med Nato-øvelsen Trident Juncture 2018.

LES OGSÅ: Slik blir øvelsen Trident Juncture

Vegtrafikksentralen oppfordrer øvrige trafikanter til å vise hensyn og ikke bryte inn i kolonnene.

LES OGSÅ: Dette gjør du hvis du havner bak en militær kolonne

Natoøvelsen merkes i Sverige

Også på svensk side av grensen skaper den store Nato-øvelsen forstyrrelser i trafikken, melder flere svenske medier. Det er militære kjøretøy på vei fra flere europeiske land som nå passerer Sverige.

Blant annet melder Sveriges Radio om køproblemer flere steder.

Men for det svenske forsvaret blir Trident Juncture også den største militærøvelsen i år. Sverige deltar med ca 2300 mann, som vil ankomme Røros-området senere i oktober.

LES OGSÅ: Sender 800 amerikanske sjåfører på glattkjøringskurs før gigantøvelsen

LES OGSÅ: Amerikanere på glattkjøring

LES OGSÅ kronikken: Trident Juncture er viktig for Norge

Tolv kjøretøy på rad

Den militære trafikken før og etter feltøvelsesperioden under Trident Juncture vil i stor grad foregå i militær kolonne. En militær kolonne kan bestå av inntil til tolv kjøretøy. Alle kolonner vil være merket. Trafikken kan gå saktere enn normalt. Statens vegvesen ber trafikantene beregne litt ekstra kjøretid.

– Militære kolonner skal være merket med blått flagg eller lys på det forreste kjøretøyet og grønt flagg eller lys på det bakerste. Militære kolonner kan også være merket med «militær kolonne», forklarer Anette Hauge i Statens vegvesen på Forsvarets nettsider.

En militærkolonne passerer gjennom Melhus tidligere i høst.  Foto: Håvard Jensen


Dersom du havner bak en militær kolonne på en smal, svingete og trang vei, skal du ikke kjøre forbi.

– Øvrige trafikanter må ikke hindre eller forstyrre en militær kjøretøykolonne, disse skal ha fri vei. Det betyr at man i praksis ikke kan kjøre forbi en militær kolonne, med mindre man er på en fire felts vei. Det er ellers viktig å følge anvisninger gitt av politiet eller militærpolitiet, fortsetter Hauge.

Har dårligere sikt

Forsvaret minner om at militære kjøretøy har nødvendigvis ikke samme sikt og kjøreegenskaper som vanlige biler og lastebiler. Både svingradius, fart og sikt for sjåførene kan være annerledes enn for vanlige kjøretøy.

LES OGSÅ: Fire til sykehus etter at militært kjøretøy havnet utenfor E6

– De militære kolonnene vil i utgangspunktet holde fartsgrensen. Men i praksis vil farten likevel være noe lavere. Tung last bruker naturlig nok lengre tid på å komme opp i fart etter et kryss eller i oppoverbakker, sier kommandersersjant Kari Leinan i RSOM-bataljonen (Receiving, staging and onward movement) i Forsvaret i en pressemelding.

– Husk at det tar lang tid å kjøre forbi en kolonne på 12 kjøretøy. Derfor bør du alltid tenke deg om to ganger før du velger å sette i gang en forbikjøring. 

LES OGSÅ: Overså del i togsporet – togvogn med 43 tonn tung panservogn sporet av

Kjøretiden utvides

Om lag 30 allierte nasjoner deltar i øvelsen. En del av de militære kjøretøyene vil kjøres av sjåfører som er uvant med norske veier og forhold. Statens vegvesen ber trafikantene være oppmerksom på dette.

Norges- Lastebileier Forbund opplyser på sine hjemmesider at det er søkt om dispensasjon fra kjøre- hviletidsreglene for yrkessjåfører som påvirkes av trafikkproblemene. Forslaget er blitt godkjent av Vegdirektoratet, som nå venter på endelig behandling fra ESA. Forslaget innebærer følgende:

  • Daglig kjøretid utvides med en time, slik at en sjåfør kan kjøre 10 timer om dagen og kan utvides til 11 timer to ganger i uka.
  • Ukentlig kjøretid utvides med fire timer, slik at sjåføren kan kjøre maksimalt 60 timer i uka.
  • Akkumulert kjøretid i løpet av to påfølgende uker med 10 timer, slik at sjåføren kan kjøre totalt 100 timer i løpet av to påfølgende uker.
  • Unntak fra reglene om daglig hvile, slik at den reduseres til åtte timer.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå