Trondheim kommune går voldsomt tilbake i stor service-rangering

I Forbrukerrådets rangering over hvilke kommuner som yter best service til sine innbyggere, har Trondheim kommune falt hele 114 plasser på tre år. I Verdal står det enda verre til.

Saken oppdateres.

Kommunetesten, som gjøres hvert tredje år av Forbrukerrådet, måler hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Forbrukerrådet har testet kommunene over telefon, e-post og nettsider.

Trondheim kommer inn på 142. plass. Alle Norges 422 kommuner er omfattet av testen.

Se alle resultatene nederst i saken.

Enorm nedgang

Ved forrige kommunetest i 2016, var Trondheim rangert som den 28. beste kommunen i landet. Den har dermed falt hele 114 plasser på tre år.

Verdal kommune fikk derimot enda større nedgang. Fra en 5. plass i 2016, har kommunen falt helt ned til 261. plass i årets rangering.

Over gjennomsnittet

Trondheim kommunes service er dog over både landsgjennomsnittet og fylkesgjennomsnittet for Trøndelag.

Dårligst i Trøndelag er Vikna kommune, som også kommer på bunnplassering på landsbasis med en heller svak 408. plass.

Best i fylket

Best i Trøndelag er Osen kommune. Osen hevder seg også på nasjonalt nivå, med en rangering som 7. beste. Vinneren av testen på landsbasis er Nesset kommune i Møre og Romsdal, med 3000 innbyggere.

- Dette har vi fått til, fordi vi har engasjerte ansatte, som virkelig ønsker å gjøre det bra for folk som bor i Nesset. Derfor er det fantastisk å vinne kåringen til Forbrukerrådet. Det er det beste som har skjedd på lenge, og vi har faktisk fått noen utmerkelser opp gjennom årene, sier Nesset-ordfører Rolf Jonas Hurlen i en pressemelding.

Nesten 30 000 spørsmål

I datainnsamlingen har Forbrukerrådet stilt mer enn 29 000 spørsmål til kommunene over telefon, e-post, og gjennom kommunenes nettsider.

Resultatene er satt sammen til et vektet gjennomsnitt, slik at noen henvendelser teller mer enn andre. Tekniske tjenester veier tyngst, med 35 prosent. Pleie og omsorg veier 25 prosent, helse 7,5 prosent, barn og skole 20 prosent, og diverse informasjonstjenester 12,5 prosent.


" width="980" height="551" scrolling="auto" frameborder="0">
På forsiden nå