Foreslåtte Avinor-kutt vil ramme Værnes

Tirsdag behandler Avinorstyret ny spareplan som kan bety at Avinor må kutte kraftig på Værnes.

Lufthavndirektør Marit Helene Stigen sier Avinors innsparinger trolig vil merkes på Værnes, men understreker at det fortsatt ikke er klart hvor store innsparinger det er snakk om.  Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres.

Styret i Avinor skal tirsdag ta stilling til forslag om kostnadskutt på 400 til 600 millioner på alle landets flyplasser. Avinor har tidligere varslet at kuttene vil føre til nedbemanning.

Ifølge Helgelands Blad, som først omtalte saken, blir alle landets flyplasser berørt, i tillegg til administrasjon, når sparekniven i det statlige selskapet hentes fram.

LES OGSÅ: Denne utenlandsruta er den første nye ruta fra Værnes på fire år

Kan bety stor kutt

Avinors lufthavndirektør Marit Helene Stigen ved Trondheim Lufthavn Værnes sier innsparingene som Avinor-styret skal behandle tirsdag er noe av det de har jobbet med den siste tiden.

- Vi skal få ned kostnadene. Lokalt på Værnes har vi hørt hva eieren vår sier. Det handler om å få til mer samferdsel for pengene. Flyselskapene, som er kundene våre, har akkurat samme interesser, sier Stigen.

LES OGSÅ: Reiselysten? Hit reiser du billigst fra Værnes nå

Parallelt med prosessene rundt om på de enkelte lufthavnene vil det etter alt å dømme bli vedtatt store innsparinger sentralt. Stigen understreker at det fortsatt ikke er klart hvor store kostnadskutt som skal skje på Værnes.

Kan bety stillingskutt

- Vi jobber med å drive mer kostnadseffektivt. Dersom det skal skje innsparinger vil det ha virkninger for oss på Værnes, sier hun.

- I hele Avinor er det viktigste at vi skal opprettholde sikker og stabil drift mens dette skjer, sier hun.

- Hvilke virkemidler er det snakk om?

- Det er noe av det vi har jobbet med de siste månedene. Det handler i stor grad om organisasjonsinterne grep som reisende ikke vil merke noe til, sier hun.

LES OGSÅ: Her er sommerens charter-favoritter fra Værnes

På direkte spørsmål om stillinger kan bli kuttet, svarer Stigen:

- Vi må se på helheten. Personalkostnader er en del av dette i hele Avinor. Vi vurderer fortløpende om ansatte skal erstattes eller ikke ved avgang. Vi har jobbet med å redusere kostnader de siste årene.

Et Widerøe-fly takser på Værnes.  Foto: FRANK CADAMARTERI

 

Gardermoen må kutte kvart milliard

For Norges største flyplass, Gardermoen, er det foreslått kutt på 250 til 300 millioner kroner. For Flesland, Værnes og Sola er kuttforslaget på 80 til 120 millioner kroner.

LES OGSÅ: Snart får du ikke lenger nødpass på Værnes

For flyplasser i kategori C-E, som i praksis betyr resten av flyplassene i landet, foreslås det kutt på 80 til 120 millioner kroner. I tillegg foreslås det kutt i stab og støttefunksjoner på 180 til 220 millioner kroner, skriver avisen.

I sum vil dette bli 400 til 600 millioner kroner.

Doblet overskuddet i 2018

Avinor-konsernet hadde samlede inntekter i 2018 på 11,7 milliarder kroner. Netto overskudd endte i samme år på 1,16 milliarder kroner, som var mer enn en dobling fra året før.

Riksrevisjonen kom i fjor med en rapport hvor de kritiserte kostnadsutviklingen i selskapet. Blant annet at kostnadsveksten har vært for høy og at halvparten av Avinors større utbyggingsprosjekter er blitt dyrere enn kostnadsrammen.

På forsiden nå