- Jeg har mistet flere millioner kroner i omsetning i år på grunn av E6-utbyggingen. Det er mye penger, men nå når arbeidet er over, er den nye veien blitt bra for oss og for hele Oppdal, sier Rema 1000-kjøpmann i Oppdal, Frode Ledal, til Adresseavisen.

Omsetningstapet regner han fra 1. januar 2015 til august, som er den tida det har vært mest arbeid med den nye E6 og riksvei 70 rundt Auna-senteret i Oppdal sentrum, hvor Rema 1000 holder til.

- Tøff periode

- Vi visste jo at det ville bli en nedgang i omsetningen når arbeidet startet rundt oss. Det er helt naturlig at folk finner seg andre steder å handle når det er gravemaskiner og støv og lort på alle kanter. Det var håpløse parkeringsforhold her under byggingen. Nå er jeg glad det er over, sier Ledal. Han har forsøkt å ta forholdsregler, og hadde bemannet ned i byggeperioden.

- Også de andre næringsdrivende ved Auna-senteret har hatt en nedgang under byggeperioden, og sikkert mange andre næringslivsaktører. Det har vært en tøff periode, men i det vi fikk åpnet riksvei 70, snudde det igjen. Folk begynner å venne seg til det nye veinettet, så nå ser det veldig mye bedre ut. Jeg er fornøyd med løsningen, selv om det hadde vært fint om de hadde gjort seg ferdig med sørsida av riksvei 70 når veien nå først skal åpne, sier Ledal. Skifer Hotel, som også har hatt mye anleggsvirksomhet i rundt seg, har derimot lagt bak seg et godt år, i likhet med andre aktører i reiselivet i Oppdal som nå melder om en oppgang etter flere år på tomgang,

Fredag foretar statssekretær Tom Cato Karlsen den offisielle åpningen av nye E6 i Oppdal, som er flyttet et godt steinkast fra den gamle E6 og til mindre trafikkerte deler av sentrum. I sørenden er også to km lagt utenom tettbebyggelsen og langs jernbanen.

Kunstverk i sentrum

Prosjektet har vært omdiskutert, både lokalt og regionalt. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ble lang i maska da han i fjor sommer selv fikk se at E6 flyttes bare noen steinkast fra den gamle traséen og at det kommer ikke mindre enn tre nye rundkjøringer i Oppdal sentrum på Norges stamvei.

– Vår tanke er at hovedveiene bør legges utenom tettbygd strøk, ikke tvers gjennom stedene. Det handler om trafikksikkerhet og effektiv transport. Derfor bør du ikke ha rundkjøringer på E6. Det er litt av poenget at vi må tenke i 20-30 års perspektiv når vi bygger nye veier, sa Solvik-Olsen til Adresseavisen den gang.

Med de tre rundkjøringene som nå kommer som perler på en snor på noen meter gjennom Oppdal sentrum, er antall rundkjøringer på E6 fra Trondheim til Oslo nesten fordoblet.

Oppdal har fått et nytt sentrum med Statens Vegvesens og de mange entreprenørenes solide håndverk - og attpåtil et kunstverk av en skiløper som står i en av rundkjøringene. Statuen «Bergljot», som er laget av de lokale kunstnerne Mali Anette Hoel, Frank Smed og Benth Owesen, har vært forsøkt avduket før den offisielle åpningen, men først i dag kommer skiløperen offisielt fram i all sin prakt.

Kjøpmann: Frode Ledal, som driver Rema 1000 i Oppdal, medgir at han tapte flere millioner kroner under utbyggingen av E6. - Men kundene er på vei tilbake for fullt nå, sier Ledal, som er glad veibyggingen er over. Foto: Privat
E6 gjennom Oppdal sentrum er ikke flyttet langt, og Oppdal har fått en kraftig opprustning av sitt sentrum på 360 millioner statlige kroner. Fredag åpnes veien offisielt. Foto: Ludvig Killingberg