- Jeg besøkte Odd Reitan en gang. Han fortalte da om sin forretningsidé, og vår plan er ganske lik. Vi har to-tre ting vi skal være mye bedre på enn de andre, forteller gründer, flykaptein og daglig leder i det nye flyselskapet FlyViking.

Vil konkurrere på pris

Til sommeren starter de opp med flyvninger mellom Trondheim, Bodø og Tromsø og etter hvert videre til Alta, Kirkenes og Murmansk.

- I dag er det like dyrt å fly fra Trondheim til Bodø og Tromsø som å fly med Norwegian til Las Vegas. Hvis vi ikke klarer å konkurrere med det er det ikke håp i havet, sier en lattermild Giæver, som blant annet har 33 år som pilot i Widerøe på CV'n.

Kun ett fly

I første omgang har de kun ett fly i flåten. Det er en Dash 8–100 med plass til 39 passasjerer. Flyet kommer til Norge i mai.

- Flyet ble tidligere eid av delstaten Alberta i Canada. Nå er det totalt rehabilitert og fremstår som nytt. Blant annet blir det USB-kontakter og strømuttak for alle passasjerer. Trådløs nett er foreløpig for dyrt å installere i slike fly, forklarer Giæver.

- Men er det kundegrunnlag for å fly til Murmansk?

- Ja, antallet reisende er betydelig. I dag må man fly via Oslo og Moskva. Det tar lang tid og er veldig dyrt, sier Giæver.

Vil ikke bli størst i verden

Han har stor tro på sin forretningsidé og skal selv fly den første avgangen som han regner med vil gå til sommeren.

- Vi starter med ett fly, vår første «butikk». Så skal vi tjene penger og bygge videre. Vi skal ikke bli størst i verden, men vi skal bli gode på pris, komfort og opplevelser. Som små er vi også omstillingsdyktige, så om ting ikke fungerer kan vi justere ting raskt, avslutter piloten.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

foto
Den tidligere Widerøe-piloten Ola O.K. Giæver jr. ønsker å konkurrere med Widerøe og SAS om passasjerene i nord. Foto: Privat