- Jeg besøkte Odd Reitan en gang. Han fortalte da om sin forretningsidé, og vår plan er ganske lik. Vi har to-tre ting vi skal være mye bedre på enn de andre, forteller gründer, flykaptein og daglig leder i det nye flyselskapet FlyViking.
Vil konkurrere på pris
Til sommeren starter de opp med flyvninger mellom Trondheim, Bodø og Tromsø og etter hvert videre til Alta, Kirkenes og Murmansk.
- I dag er det like dyrt å fly fra Trondheim til Bodø og Tromsø som å fly med Norwegian til Las Vegas. Hvis vi ikke klarer å konkurrere med det er det ikke håp i havet, sier en lattermild Giæver, som blant annet har 33 år som pilot i Widerøe på CV'n.
Norwegian og Ryanair nær samarbeidsavtale
Kun ett fly
I første omgang har de kun ett fly i flåten. Det er en Dash 8–100 med plass til 39 passasjerer. Flyet kommer til Norge i mai.
- Flyet ble tidligere eid av delstaten Alberta i Canada. Nå er det totalt rehabilitert og fremstår som nytt. Blant annet blir det USB-kontakter og strømuttak for alle passasjerer. Trådløs nett er foreløpig for dyrt å installere i slike fly, forklarer Giæver.
- Men er det kundegrunnlag for å fly til Murmansk?
- Ja, antallet reisende er betydelig. I dag må man fly via Oslo og Moskva. Det tar lang tid og er veldig dyrt, sier Giæver.
Vil ikke bli størst i verden
Han har stor tro på sin forretningsidé og skal selv fly den første avgangen som han regner med vil gå til sommeren.
- Vi starter med ett fly, vår første «butikk». Så skal vi tjene penger og bygge videre. Vi skal ikke bli størst i verden, men vi skal bli gode på pris, komfort og opplevelser. Som små er vi også omstillingsdyktige, så om ting ikke fungerer kan vi justere ting raskt, avslutter piloten.