Nettbuss AS og Tide Buss AS ble vinnere av anbudskonkurransen for buss i Stor-Trondheim 2019-2029, skriver AtB i en pressemelding. De to selskapene skal levere busstjenester for kommunene Trondheim, Klæbu, Melhus og Malvik.

Samlet årlig kontraktsverdi er på om lag 800 millioner og over 8 milliarder i kontraktsperioden.

Les også: Utbygging av superbuss flere hundre millioner kroner dyrere enn først beregnet

Nytt bussnettverk

3. august 2019 markerer startskuddet for ny rutestruktur.

- Det har vært et ønske å begynne før skolen og universitetet begynner, sier administrerende direktør Janne Sollie i AtB, om innfasingsperioden.

Målet er at omleggingen av ruter og utskiftning av tjenesteleverandører skal gå smertefritt for kollektivreisende.

- Det nye rutesystemet vil minne om metroen i større byer i utlandet hyppige avganger på hovedlinjene, forteller Sollie.

Det betyr at du som tilreisende vil kunne bytte busser på knutepunkt, og at det ikke lenger skal kjøpes billetter ombord på superbussene.

Les også: Det er skrevet og sagt mye om superbuss i Trondheim. Her er 11 punkter som kan gjøre deg litt klokere

Ny måte å vekte miljø

AtB beskriver i pressemeldingen at de har lagt vekt på moderne design og tilrettelegging for superbuss. Tildelingskriteriene besto av pris og kvalitet, som ble vektet henholdsvis 75 og 25 prosent. Forrige anbudsrunde var også miljø brukt som et evalueringspunkt.

- Vi har gått bort fra å evaluere miljø da dette var vanskelig å gjennomføre i en konkurranse, og heller sette minstekrav som må oppfylles, sier administrerende direktør Janne Sollie i AtB.

Syv selskap med i konkurransen

Fra starten av konkurransen var det syv busselskap som hadde gitt tilbud i konkurransen. Dette var Tide Buss AS, Nettbuss AS, Unibuss AS, Trønderbilene AS, Keolis Norge AS, Boreal Buss AS og Nobina Norge AS.

Dette er det framtidige rutekartet:

Her er rutekartet slimk det er tenkt i august 2019. NB: Det kan komme forandringer. FOTO: ATB

(Klikk her for å få en større PDF av kartet)

AtB: Janne Sollie, administrerende direktør i AtB, ser fram til 2019 når ny rutestruktur tas i bruk. Foto: AtB