- Økt konkurranse i taxinæringen har ikke ført til lavere priser for kundene. I en periode hvor prisstigningen i Norge har vært lav, har prisene i taxinæringen økt kraftig, sier Tore O. Sandvik (Ap) fylkesordfører i Sør-Trøndelag.

Han sier videre at fylkestinget har bedt fylkesrådmannen legge frem en innstilling som skal sikre at drosjemarkedet i Sør-Trøndelag preges av like konkurransevilkår, akseptable arbeidsvilkår for de ansatte og akseptable priser for kundene.

Forutsigbare vilkår

- Fylkestinget har også bedt fylkesrådmannen utrede muligheten for å endre regimet for drosjeløyver slik at det blir et fast antall løyver i hvert område, fastsatt av fylkestinget. Det skal være forutsigbare rammevilkår for søkere av nye sentraler. Forholdet mellom løyvehavere og sentraler skal være en del av fylkesrådmannens utredning.

I Trondheim har Trondheim Taxi, Nidaros Taxi og Christiania Taxi søkt fylkeskommunen som løyvemyndighet om å få etablere nye sentraler. I dag har byen to sentraler, TrønderTaxi og Norgestaxi, med førstnevnte som den dominerende. Flere drosjeeiere tilknyttet Norgestaxi har sagt opp løyvet, men vurderer å trekke oppsigelsen hvis ikke fylkestinget i slutten av april åpner for flere sentraler.

Sandvik minner om at økt konkurranse nødvendigvis ikke gjør det billigere å reise med drosje. I Oslo, hvor konkurransen er størst, har prisene økt med over 50 prosent siden 2007. Også i Trondheim har prisveksten vært formidabel.

Mer tomkjøring

- Samtidig viser utviklingen mer tomkjøring og kortere turer med passasjerer. Dette svekker taxiens posisjon som kollektivtrafikk, siden den bidrar mindre til å redusere biltrafikken, mener fylkesordføreren.

Han legger til at skal taxinæringen bli viktigere som en del av kollektivtrafikken i årene fremover, kan ikke prisene for passasjerene fortsette å stige som i dag. – Derfor trenger vi tid til å finne gode løsninger, understreker Sandvik.

Han sier det kan bli aktuelt med én sentral hvor løyvehaverne kan organisere seg i enheter for å konkurrere på anbud, istedenfor at sentralene gjør det. Det kan bli krav om å avtale pris på forhånd for alle turer, slik Uber gjør. Sandvik sier man må løfte blikket og se hvordan utviklingen skjer internasjonalt.

Færre taxiturer

Ifølge en oversikt fylkesordføreren har skaffet til veie, er antall taxiturer i Oslo gått ned siden 2007, det samme er taxiturer per innbygger, kjøring uten passasjerer er derimot gått veldig mye opp, mens den kjørte lengde totalt med passasjer er omtrent halvert. Den gjennomsnittlige prisen per taxitur i Oslo i 2007 var på 165 kroner. I 2014 var den økt til 251 kroner.

- Det eneste som øker er prisen. Fra 2007 til 2014 ble den gjennomsnittlige taxituren i Oslo 52 prosent dyrere, selv om turene i gjennomsnitt er blitt kortere. I samme periode økte prisene ellers i samfunnet med bare 15 prosent, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Lørdag for en uke siden tok han taxi fra Byåsen til Heimdal stasjon for å ta toget til Røros. Taxituren på 12 minutter kostet 295 kroner, mens togturen på over to timer kostet 274 kroner.