- Vi jobber for å finne årsaken, sier styreleder Erik Reinertsen i Reinertsen AS.

I tillegg gransker Statens vegvesen ulykken, uavhengig av Reinertsen.

Brua var prosjektert av Reinertsen AS for Statens vegvesen. Styreleder Erik Reinertsen ønsker overfor Adresseavisen ikke å kommentere saken ytterligere, og henviser til Vegvesenet.

Erik Reinertsen sier imidlertid til NRK at granskingsarbeidet startet onsdag kveld. Arbeidet ledes av ham selv. Sammen med Statens vegvesen og leverandøren Moelven Limtre arbeider de nå med å finne årsaken til brukollapsen.

Venter i spenning

Administrerende direktør i Moelven Limtre, Rune Abrahamsen, sier til Adresseavisen at bedriften venter i stor spenning på å få vite årsaken til at brua knakk omtrent på midten.

- Vi håper på en rask avklaring slik at vi unngår unødige spekulasjoner. Limtrebrua er produsert og montert av oss. Men den er tegnet og konstruert av Reinertsen og ble åpnet for trafikk i september i fjor.

Abrahamsen sier han er glad for at sjåføren slapp unna ulykken uten alvorlige skader og at det for øvrig ikke gikk liv tapt. Hendelsen kunne lett ha fått et langt alvorligere utfall.

- Siden 1993 har vi levert og montert ca. 200 limtrebruer, bl.a. Måsørbrua i Steinkjer som har tålt all verdens trafikk. Dette er en helt unik situasjon. Vi føler vi har produsert og levert nok et godt produkt, sier Abrahamsen.

Vegvesenet gransker ulykken

Prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen, som har ansvaret for strekningen mellom Frya og Sjoa på den nye E6 i Gudbrandsdalen, sier til Adresseavisen at det ikke er fremkommet nye opplysninger så langt som kan forklare årsaken til brukollapsen.

- Reinertsen har satt ned sitt eget granskningsutvalg, og der deltar ikke Vegvesenet. Vi gjør våre egne vurderinger, sier Moshagen.

- Torsdag har ulike fagfolk vært på ulykkesstedet og gjort sine undersøkelser. Vi ønsker å få vite svaret så snart som mulig, sier Moshagen.

- Vil brukollapsen påvirke fremdriften av nye E6 i Gudbrandsdalen?

- Nei, det tror jeg ikke. Veien skal åpne i desember i år, så vi har bare tiden og veien. Prosjektet er på ingen måte stoppet på grunn av hendelsen.

Seks limtrebruer bygget

- Kan kollapsen skyldes monteringsfeil?

- Vi vet ikke, og vi ønsker ikke å spekulere i mulig årsak før granskingen er avsluttet.

- På strekningen er det bygget i alt seks limtrebruer. Vil de bli stengt?

- Alle er ferdig bygget, og rundt halvparten er åpnet for trafikk. De har litt ulik konstruksjon, men alle er levert av Moelven Limtre. Det er ikke aktuelt å stenge noen av de fem øvrige.

Lensmann Jon Reidar Gaarden ved Midt-Gudbrandsdal lensmannskontor sier til Adresseavisen at eksperter fra en rekke fagetater er i full gang med undersøkelsene, der også politiet deltar. Per i dag er man ikke nærmere noen konklusjon på hva som gikk galt.

En uforklarlig hendelse

- Det var en litt uforklarlig hendelse, slikt skal bare ikke kunne skje. Men noen mulig årsak vil jeg ikke spekulere i, sier Gaarden.

Brua var konstruert for å tåle en vekt på 65 tonn. Lastebilsjåfør Arild Magne Båtberget (62) har selv opplyst at totalvekten på lastebilen var 31 tonn da brua plutselig ga etter.

Lastebilen falt sju–åtte meter, og til at hell rullet ikke lastebilen rundt.–Det går ganske bra med meg. Det var veldig dramatisk og ikke slikt som normalt skal skje, sier Arild Magne Båtberget på telefon til VG.

Han er daglig leder og sjåfør i Båtberget Transport AS, og befant seg inne i lastebilen da ulykken skjedde. Nå er han innlagt på Lillehammer sykehus med skader i ryggen. Han sier til VG at han er stiv og støl og klarer så vidt å røre seg.

Venter spent: I Moelven Limtre venter adm. dir. Rune Abrahamsen spent på utfallet av granskingen av brukollapsen på Sjoa. Foto: Bård Bårdløkken NTB Scanpix, NTB scanpix