Byggingen av den nye motorveien sør for Melhus skulle egentlig ikke starte før tidligst i 2021. Nå mener veiselskapet Nye Veier at det er mulig å starte før.

- Vi mener det kan være mulig å starte byggingen av ny E6 mellom Melhus sentrum og langstrekket sør for Kvål, allerede i 2019. I så fall kan denne delen av motorveien stå klar i 2020, sier direktør for Nye Veier i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan.

Avhengig av kostnadskutt

Det er imidlertid flere forutsetninger som må på plass dersom fremskyndet byggestart skal bli en realitet. Den viktigste forutsetningen er at Nye Veier klarer å kutte kostnadene for E6-prosjektet sør for Trondheim, med 20 prosent.

- Klarer vi kostnadskutt på 20 prosent er det høyst realistisk at vi kan fremskynde byggestarten til 2019, sier Vatnan.

Adresseavisen har tidligere skrevet at veiselskapet ønsker å kutte kostnader ved å droppe byggingen av et toplans veikryss ved tettstedet Ler i Melhus kommune.

Andre kostnadsreduserende tiltak som har vært diskutert er en traséendring i Berkåk og en ny tunnelløsning i Midtre-Gauldal. På et åpent møte i Melhus onsdag kveld lanserte Nye Veier forslag til en ny tunnelløsning i Melhus, også dette for å kutte kostnader.

- Får vi gjennomført alle tiltakene vi ønsker, får vi etter all sansynlighet til kostnadsreduksjonen på 20 prosent, sier Vatnan.

ADRESSEAVISEN MENER: Vi kan ikke vente i 18 år på ny E6

Må få overta avglemt veistubb

En annen forutsetning for fremskyndelse er at Nye Veier faktisk får overta ansvaret for byggingen av E6 på strekningen mellom Melhus sentrum og Skjerdingstad (rett sør for Melhus sentrum). I sommer ble det kjent at Samferdselsdepartementet ønsker å gi veiselskapet ansvaret for utbygging her, men saken må behandles av Stortinget før endelig vedtak kan fattes.

Fra før har Nye Veier ansvaret for å bygge ut E6 mellom Skjerdingstad og Ulsberg i Rennebu.

Ifølge Vatnan er det kun den nordligste delen av E6-prosjektet sør for Melhus som Nye Veier nå ønsker å fremskynde.

Vil ta resten etterpå

- Strider det ikke mot Nye Veiers mål om helhetlig og sammenhengede veiutbygging kun å fremskynde den nordligste delen av prosjektet deres?

- Jo, det kan du si, men vi ser dette i en stor sammenheng. Oppstart av resten av prosjektet vil følge rett etterpå, og vi kan jo uansett ikke bygge alt på en gang. Sånn sett er dette helt i tråd med Nye Veiers gjennomføringsstrategi, sier Vatnan.

Han understreker også at strekningen mellom Melhus sentrum og Kvål er den mest trafikkerte delen av E6-sør-prosjektet.

- Når Statens vegvesen åpner den nye motorveien mellom Tiller og Melhus, er vi bekymret for at dagens køproblematikk vil forflytte seg til Kvål sentrum, hvor det i dag er lysregulering. Da er det viktig at vi klarer å følge opp tidlig, ved å bygge motorveien videre forbi Kvål, sier Vatnan.

SE OGSÅ: Bli med å «prøvekjør» nye E6 på Tiller

Søker om standardøkning

Nye Veier-Vatnan håper å kunne bygge strekningen mellom Melhus sentrum og Kvål, og mye av resten av E6 i Trøndelag, for fartsgrense 110 km/t. Dette krever imidlertid at veiselskapet får tillatelse av Samferdselsdepartementet til å bygge E6 med høyere standard enn det som ligger inne i opprinnelige planer.

En søknad om dette ble sendt i høst, men Nye Veier har foreløpig ikke fått svar fra departementet.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.