Det skapte sterke reaksjoner i Skaun og nabokommunene da det i vår ble kjent at Statens vegvesen vurderte å stenge E39 døgnet rundt et helt år for å oppgradere tunnelene til EU-standard.
Full stenging var ett av flere alternativer. Løsningen ville da være å sende 12 000 biler i døgnet på den gamle fylkesvei 800 som svinger seg langs sjøen og gjennom flere tettsteder.
Ordførerprotest
Alle de 13 ordførerne i regionrådet i Orkdalsregionen sto bak et brev til vegdirektøren hvor de frarådet en slik stenging av hensyn til både lokalbefolkningen og næringslivet.
Hit vurderer Statens vegvesen å sende 12000 ekstra biler i døgnet
Stenger natt og helg
Nå har Statens vegvesen konkludert:
- Statens vegvesen region midt har nå besluttet at denne jobben skal gjøres på kvelds- og nattetid. Det blir altså ikke heldøgnstenging. Det kan også være aktuelt å stenge E39 enkelte helger. Disse vil i tilfelle bli varslet i god tid, uttaler regionvegsjef Berit Brendskag Lied i Statens vegvesen i en pressemelding.
Oppgraderingen av tunnelene skal gjøres for å møte nye EU-krav til tunnelsikkerhet. Det er foreløpig ikke fastsatt når dette arbeidet starter.
Var på vei til operasjon på sykehuset, så fløy kajakkene av taket
Risikovurdering
Norconsult gjennomførte før sommeren en risikovurdering av å stenge E39 hele døgnet. Formålet var blant annet å vurdere risikoen ved å flytte trafikken over til den gamle fylkesvei 800 som går gjennom tettstedene Buvik og Børsa.
I rapporten ble det identifisert 31 uønskede hendelser ved en slik trafikkomlegging. Hovedutfordringen dreide seg om en svært høy årsdøgnstrafikk kombinert med mange syklende og gående. Fylkesveien mangler i stor grad gang- og sykkelvei og gangfelt. I tillegg ble det pekt på risiko for sidekollisjoner og påkjørsler bakfra i og med at fylkesveien har mange avkjørsler og kryss.
Denne rapporten samt høringsuttalelser har vært avgjørende for Statens vegvesen.
- Vi har gått grundig gjennom rapporten og høringsuttalelsene, og konkludert med at det ikke vil bli heldøgnsstenging. Oppgradering av tunnelene vil bli utført på kvelds- og nattetid, uttaler Brendskag Lied.