Det skapte sterke reaksjoner i Skaun og nabokommunene da det i vår ble kjent at Statens vegvesen vurderte å stenge E39 døgnet rundt et helt år for å oppgradere tunnelene til EU-standard.

Full stenging var ett av flere alternativer. Løsningen ville da være å sende 12 000 biler i døgnet på den gamle fylkesvei 800 som svinger seg langs sjøen og gjennom flere tettsteder.

Ordførerprotest

- Man bør ikke en gang bruke ressurser på å utrede døgnstenging. Dette går rett og slett ikke an, uttalte Skaun-ordfører Jon P. Husby til Adresseavisen.

Alle de 13 ordførerne i regionrådet i Orkdalsregionen sto bak et brev til vegdirektøren hvor de frarådet en slik stenging av hensyn til både lokalbefolkningen og næringslivet.

Stenger natt og helg

Nå har Statens vegvesen konkludert:

- Statens vegvesen region midt har nå besluttet at denne jobben skal gjøres på kvelds- og nattetid. Det blir altså ikke heldøgnstenging. Det kan også være aktuelt å stenge E39 enkelte helger. Disse vil i tilfelle bli varslet i god tid, uttaler regionvegsjef Berit Brendskag Lied i Statens vegvesen i en pressemelding.

Oppgraderingen av tunnelene skal gjøres for å møte nye EU-krav til tunnelsikkerhet. Det er foreløpig ikke fastsatt når dette arbeidet starter.

Risikovurdering

Norconsult gjennomførte før sommeren en risikovurdering av å stenge E39 hele døgnet. Formålet var blant annet å vurdere risikoen ved å flytte trafikken over til den gamle fylkesvei 800 som går gjennom tettstedene Buvik og Børsa.

I rapporten ble det identifisert 31 uønskede hendelser ved en slik trafikkomlegging. Hovedutfordringen dreide seg om en svært høy årsdøgnstrafikk kombinert med mange syklende og gående. Fylkesveien mangler i stor grad gang- og sykkelvei og gangfelt. I tillegg ble det pekt på risiko for sidekollisjoner og påkjørsler bakfra i og med at fylkesveien har mange avkjørsler og kryss.

Denne rapporten samt høringsuttalelser har vært avgjørende for Statens vegvesen.

- Vi har gått grundig gjennom rapporten og høringsuttalelsene, og konkludert med at det ikke vil bli heldøgnsstenging. Oppgradering av tunnelene vil bli utført på kvelds- og nattetid, uttaler Brendskag Lied.

Her ville trafikken økt til 12000 biler i døgnet hvis E39 hadde blitt stengt. Foto: Martin Andersen
Konflikten med myke trafikanter på fylkesvei 800 var en viktig årsak til at Statens vegvesen droppet å stenge E39 døgnet rundt. Foto: Martin Andersen