I en spennende avstemming i kommunestyret tirsdag ettermiddag tapte ordfører Gunnar Krogstad (Ap), hans meningsfeller, med en fattig stemme.

Det store spørsmålet var selvsagt det varslede kravet om å bygge det omstridte Lerkrysset til 400 millioner kroner.

En stemmes overvekt

I kommunestyret ende voteringen 19-18 til fordel for å droppe krav om krysset. Avstemningen splittet flertallsgruppa som styrer kommunen, bestående av Ap, Høyre og Krf.

Tidligere på dagen varslet Kristelig Folkeparti at de bøyde av for presset fra utbyggingsselskapet Nye Veier AS. Dermed stor bare Melhuslistas og Arbeiderpartiets 18 representanter, med ordfører Gunnar Krogstad (Ap) i spissen, på kravet om kryss.

På forhånd hadde Nye Veier AS signalisert at et slikt krav om å bygge kryss på Ler kunne forsinke hele veiprosjektet med mange år. Årsaken er i hovedsak de store kostnadene forbundet med det store planløse krysset.

- Uansett blir det E6. Spørsmålet er mer eller mindre hvor fort vi greier å bygge vei for trønderne og nasjonen, sa prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier, da han orienterte kommunestyret mandag.

Kryss: Nye Veier AS ønsker å la være å bygge det planlagte E6-krysset på Ler i Melhus kommune for å spare oppimot 400 millioner kroner. Foto: Skjermdump fra animasjon fra Statens vegvesen

Hevder Nye Veier driver historieforvrengning

- I denne saken har vi merket press fra mange utenfor kommunen. Vi er blitt bedt om å løfte blikket og vise nasjonale hensyn. Men vårt ansvar føst og fremst er for kommunens innbyggere. Den beste løsningen er en kryss-løsning på Ler, så vi i Ap vil gå for det, sa Einar Gimse Syrstad, da han presenterte partiets syn.

Fra talerstolen i kommunestyresalen snakket han om at saken er tatt helt ut av proposjoner, slik det er fremstilt av folk og i media.

Hans partifelle Bjørn Lyngen beskyldte Nye Veier for historieforvrengning. Som lege argumenterte han for kryss utfra at ambulanser med pasienter og andre utrykkningskjøretøy skal kunne komme frem.

- En kryssløsningen har vært nødvendig for hele valget av veitrase. Lokaldemokratiet i Melhus er helt skyldfrie i denne saken. All honnør til pr-jobben som Nye Veier har gjort. Det de fremfører er historieforvrengning av dimensjoner, sier Lyngen.

- Vil ikke tillate flere trafikkulykker

Under møtet  la Krfs Anna Lina M. Holm fram forslag til vedtak med en rekke punkter, som handlet om utbyggingen. I korte trekk innebærer forslaget at kommunen trekker kravet om krysset bygges, og et krav om at Nye Veier forplikter seg til å bygge ut veien slik de har skissert, senest innen 2030.

Senterpartiets Fritz Arne Haugen understreker at de er opptatt av jordvern, men at deres avgjørelse først og fremst henger sammen med at de ikke ønsker å bremse veibyggingen.

- Vi vil ikke utsette veibygginga i ti år. Vil ikke tillate flere trafikkulykker, sa Sps Fritz Arne Haugen.

Han understrerker at en kryssløsning ikke sikrer næringslivet på Ler.

- Ja vi er valgt inn i kommunestyret for Melhus og for kommunens innbyggere.  Det gjør vi i Sp ved å stemme for en fremtidig stamvei, men uten et kryss på Ler, sa Haugen.

Melhusordfører Gunnar Krogstad (Ap) i forgrunnen. Bak: Lars Bjørgård, prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan og KNut Hellerød fra veiutbyggingsselskapet Nye Veier AS Foto: Håvard Jensen Haugseth

- Ikke alle får det de ønsker

Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye veier AS informerte i møtet om hvordan E6 Ulsberg-Melhus ligger nest nederst på Nye Veiers prioritertingsliste over de til store prosjektene som skal bygges ut i Norge. Derfor jobber selskapet fortsatt med å øke samfunnsnytten i prosjektet. Det skjer gjennom tre kriterier, færre trafikkulykker, kortere reisetid og lavere kostnader.

LES INNLEGGET: Hva er det med Melhus

- Ikke alle får alt de ønsker seg. Det synet er vi klar over og har stor respekt for, men vårt mandat er å bygge mest mulig vei så raskt som mulig, sa Vatnan. Han viser til at forsinkelser også fører til store trafikkproblemer og miljøproblemer,

I alt vil krysset, slik det foreligger skissert i prosjektet i dag kreve i underkant av 100 da matjord. Nye Veier vil også gjøre andre endringer som fører til at ytterligere ca. 100 dekar dyrkamark spares, blant annet ved Skjerdingstad.

Forsinkelser: Hvis kommunestyret i Melhus tirsdag fastholder kravet om bygging av veikryss på Ler til 400 millioner kroner, kan ny E6 sør bli forsinket med ti år. Foto: Animasjon fra Statens vegvesen

Skal kutte utgiftene med 20 prosent

Nye veier måtte tåle mye kritikk og tildels harde beskyldninger fra talerstolen tirsdag.

- Jeg forventet politisk debatt om saken og kritikk, sier prosjektdirektør Vatnan til Adresseavisen.

Han forstår ikke påstandene om historieforvrengning, og viser til at Nye Veier her tok over et prosjekt fra Statens vegvesen.

- Vi er gitt et mandat fra regjeringen for å bygge mest mulig vei raskt. Det er selvsagt mulig å prioritere innenfor det mandatet, og det er mulig for de som er lavt på listen å jobbe for å bli prioritert opp, sier han.

Nye Veier AS har nå som mål å kutte tjue prosent av utgiftene, opplyser selskapets utbyggingssjef på E6 Ulsberg-Melhus, Lars Bjørgård.

- Greier vi det så kan vi ferdigstille hele portoføljen innen 2027. MUligheten for Ulsberg -Melhus til å ryke frem i køen, er å kutte kostnader. I dag har vi kuttet 16 prosent, dersom vi tar ut Lerkrysset. Da gjenstår fortsatt fire prosent rent teoretisk, sa Nye Veriers utbyggingssjef, Lars Bjørgård.

- Må vi ha med 400 millioner kroner for Lerkrysset så er vi sju prosent unna å nå målet, sa Bjørgård.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter