Åtte nye fotobokser har lenge vært på plass utenfor Stavsjøfjelltunnelen og Væretunnelen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal.

Oppstart i neste uke

Fotoboksene skal måle gjennomsnittshastighet i begge kjøreretninger i tunnelene.

- Vi har som målsetting å sette i gang systemene i slutten av neste uke. Med forbehold om at det ikke dukker opp nye tekniske vanskeligheter, opplyser Jørgen Bysveen, regionsansvarlig for ATK i Statens vegvesen region Midt.

Slik fungerer streknings-ATK Foto: Statens vegvesen

Forsinket oppstart

At disse nye fotoboksene skulle komme ble kjent i fjor høst. Men den planlagte oppstarten i februar 2017 har flere ganger blitt utsatt.

- Vi har hatt flere forsinkelser på grunn av ulike tekniske vanskeligheter som dukket opp. Vi måtte blant annet spesialbestille utstyr og skreddersy løsninger for å få anleggene godkjent. Det er veldig strenge krav til denne typen kontrollsystemer, sier Bysveen.

Dødsulykken i Væretunnelen førte også til at testingen i denne tunnelen måtte utsettes.

Tekniske problemer har ført til flere utsettelser for de nye fotoboksene på E6, forteller Jørgen Bysveen, regionsansvarlig for ATK i Statens vegvesen region Midt. Foto: Statens vegvesen

Strekningsmåling har best effekt

I Trøndelag finnes det allerede automatisk strekningsmåling på E6 mellom Skatval og Åsen og i nordgående kjøreretning i Helltunnelen. Det utredes nå om også sørgående felt i Helltunnelen skal få en såkalt streknings-ATK.

- Streknings-ATK har vist seg å gi langt større trafikksikkerhetsgevinst fordi farten reduseres over en lang strekning. Det er grunnen til at vi nå velger å montere disse systemene fremfor punkt-ATK, forklarer Bysveen.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.