Torsdag åpnet rettssaken mellom familiens siste eier i Oppdal Booking, Johan Schønheyder, mot den nye eieren Lars Wenaas i Sør-Trøndelag tingrett. Schønheyder krever at oppsigelsen av ham i Oppdal Booking skal erklæres ugyldig samt at han tilkjennes erstatning fastsatt etter rettens skjønn. Schønheyder, som har vært ansatt i selskapet siden 1978, mener han har rett til opp i mot 1,5 millioner kroner, bare i pensjon, fra Oppdal Booking.

Kreftsyk Schønheyder

Gjennom 60 år bygde familien Schønheyder opp et av Trøndelags største reiselivsbedrifter under morselskapet Oppdal Booking. Selskapet styrte det første tiåret på 2000-tallet praktisk talt det meste av reiselivet i Oppdal, og eide blant annet Midt-Norges største skianlegg, hoteller og spisesteder. Men pengene rant ut av selskapet, noe som Schønheyders motpart, Oppdal Bookings advokat Are Fagerhaug, minnet om i sitt innledningsforedrag: - Vi må huske på bakteppet her: Oppdal Booking hadde en krevende økonomiske situasjon, at banken vurderte å ta ut pantet og at banken oppfordret ham om å få inn noen nye eiere for å få inn ny kapital. Selv sa Schønheyder at han ville selge hele konsernet for 200 millioner kroner. Det som skjedde var at Wenaas-gruppen tilførte ni millioner i kapital, men dette var ikke var nok. Det var store etterslep på vedlikehold, både i heiser og ved Oppdal Turisthotell, hvor det måtte investeres ti millioner kroner på grunn av gamle vannskader, understreket Oppdal Bookings advokat, Are Fagerhaug.

- Jeg var kreftsyk, og det gikk utover driften. Heldigvis gikk det bra med meg, sa Schønheyder, som var tydelig beveget om den tøffe tiden.

- Skistar hadde vært på såkalt hemmelig besøk, og jeg tok kontakt med Wenaas i slutten av mai 2011 om vi kunne få landet dette sammen. Vi hadde store lønnskrav, blant annet feriepenger, som vi ville rydde opp i. Da vi kom ut i august erklærte han krig mot meg og styret. Han mente vi hadde rot i papirene og hadde tilbakeført datoer også videre. Alle skulle tas. Det var en periode det var ganske hett, medga Schønheyder. Han fortalte retten at han ble tilbudt 10 millioner kroner for å gå ut av Oppdal Booking. I forhandlingene om sluttoppgjør valgte Schønheyder heller å fortsette i en 20 prosentsstilling i selskapet, ha en AFP-ordning og få 6,8 millioner i engangsutbetaling.

Oppsagt eller ikke?

Schønheyder måtte se langt etter gevinsten som han var lovet dersom Oppdal Booking ble solgt. For det ble ikke noe salg av selskapet som hadde en samlet gjeld på vel 130 millioner kroner da Wenaas kom inn i selskapet i 2011. I stedet kjøpte milliardær Lars Wenaas mer av selskapet - og etter mange runder var Schønheyder-familien helt ute på eiersiden av selskapet. Schønheyder var derimot med i en 20 prosents stilling som administrativ medarbeider i Oppdal Booking ut 2014. Den 5. januar 2015 mottok Schønheyder derimot en oppsigelse på epost fra Jan-Olav Dahle, daglig leder i Oppdal Booking.

- Arbeidsavtalen var uoppsigelig fram til han var 62 år, da han kunne ta ut AFP, ifølge avtalen, sa advokat Merete Furesund i retten. Men AFP-avtalen ble sagt opp, uten at Schønheyder fikk vite om det, understrekte hun.

Det er dette som er hovedspørsmålene som retten må ta stilling til: Foreligger det en ugyldig oppsigelse, og dermed om arbeidstaker har krav på erstatning som følge av dette, og for det andre om det foreligger grunnlag for erstatning for bortfall av muligheten til å ta ut AFP.

- Min epost var ikke ment som en oppsigelse, men som et varsel om at det var sannsynlig at han ville bli oppsagt når bindingstiden var over, sa Fagerhaug, som stilte spørsmål om Schønheyder hadde rett til AFP.

- Vi har ikke behov for din tjeneste

Eposten fra Dahle kom i det samme tidsrommet hvor Wenaas mente at Schønheyder ikke skal reise til reiselivsmessen i Utrecht for å selge Oppdal Bookings produkter.

- Vi har ikke behov for å sende deg til Holland. Strukturen i Oppdal Booking er endret og vi har ikke behov for din tjeneste. Det er beklagelig at du ikke forholder deg til din overordnede og selskapet, skriver Wenaas i en epost til Schønheyder, som svarer: - Jeg kan ikke forholde meg til dine ønsker, men til de inngåtte avtaler mellom meg og selskapet.

- Deltakelsen har gitt store inntekter for Oppdal Booking. Alle disse har hatt godt av arbeidstaker Schønheyders markedsføring, fortsatte Furesund i retten.

- Men det kan da ikke være riktig at Oppdal Booking skal finansiere hans reise til en reiselivsmesse han har stor interesse av å være på selv med sitt moskusguide-tilbud. Oppdal Booking er heller ikke rettslig forpliktet å opprettholde aktiviteter som ikke lenger er forretningsmessig begrunnet, mente Fargerhaug.

Fredag vil hovedeier i Wenaas-gruppen, Lars Wenaas, og heissjef Arnulf Erdal innta vitneboksen og avgi sine forklaringer.

Avviser: Are Fagerhaug (til venstre) forsvarer daglig leder Jan-Olav Dahle og Oppdal Booking i retten, hvor tidligere eier av selskapet kjemper for å sin 20 prosent stilling og ersatning for tap av AFP-ordning. Foto: Tommy Fossum