I fjor var det 1825 som søkte sommerjobb i Statens vegvesen, men i år har etaten fått inn 2032 søknader, og dermed ble den gamle rekorden knust.

- Kjempestas

Nåløyet er dermed syltrangt fordi det er bare om lag 220 sommerjobber som skal fylles. Nå starter den store utvelgelsesprosessen.

- Det er hard konkurranse for søkerne. Men det er også kjempestas at så mange er interessert, sier Siri Hustad i seksjon for Langsiktig rekruttering i Vegdirektoratet.

Hun mener også at det ligger et stort ansvar på Statens vegvesen som arbeidsgiver.

- Vi må jobbe hardt for å tilby dem gode jobber og gi dem innsikt i hvor spennende denne bransjen kan være. Vi ønsker selvsagt at de skal komme tilbake til Statens vegvesen etter endt utdanning, sier Hustad.

- NTNU jobber knallhardt

Selskapet legger ikke skjul på at man har best sjanse til å få sommerjobb dersom man studerer fag som er relevante for planlegging, bygging, drift og vedlikehold av veier.

- Vi prioriterer de som studerer fag som er kritisk for oss, sier Hustad.

- Hvorfor har dere fått flere søkere i år?

- Det har vært en økning i studenter som velger fag som er typisk for vår virksomhet. Spesielt ved NTNU har disse fagene blitt mer populære og studiestedet har jobbet knallhardt for å få opp interessen, sier Hustad.

LES MER (PLUSS): Midt-Norge versting på sommerjobb-kontrakter

Byggstudenter får fordel

Konjunkturer i markedet kan også være medvirkende årsak til at folk orienterer seg mot Statens vegvesen.

- Studenter som tidligere hadde et ønske om å jobbe innenfor oljeindustrien, velger kanskje å fokusere på andre bransjer, tror Hustad.

Sammen med samarbeidsorganet Næringslivsringen tilbyr Statens vegvesen også i år en spesiell ordning for førsteårsstudenter ved sivilingeniørlinja Bygg og miljøteknikk ved NTNU.

- De velger ikke studiespesialisering før andre året av utdanningen. Vi tilbyr altså sommerjobber hvor de får tilbud om ei ukes opplæring i våre verktøy og så får de minimum fire uker ved et selskap som er med i Næringslivsringen, forklarer Hustad.

- For dårlig rekruttering

Forhåpentligvis velger studentene en studiespesialiserende retning som Statens vegvesen og sektoren trenger.

Næringslivsringen ble stiftet i oktober 1999 som et resultat av rekrutteringssituasjonen til byggstudiene ved NTNU. Det er rundt 50 medlemsbedrifter, blant annet Statens vegvesen. På slutten av 90-årene opplevde studiene dramatisk nedgang.

- Det var veldig få søkere og svært lav terskel for å komme inn. Dette bekymret bransjen som hadde behov for høy kompetanse. Nå har vi mye bedre kandidater, men vi sliter fremdeles med å få nok studenter interessert i jernbane, vann og avløp og vei, sier Hustad.

Pilotprosjekt ved NTNU

Derfor ble pilotprosjektet «sommerjobb» i regi av Næringslivsringen. Da fikk 15 førsteårsstudenter ved Bygg og miljøteknikk ved NTNU jobb i Statens vegvesen.

- Målet er at studentene skal få en smakebit på fagene våre og få øynene opp for de mange spennende utfordringene i bransjen, forklarer Hustad.

- Men hvordan gjør man samferdsel sexy?

- Vi prøver så godt vi kan. Jeg tror det er underkommunisert hvor mange valg og muligheter man har. Uansett har vegvesenet en felles forpliktelse for at hele næringen har nok rekruttering, sier hun.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Det er rekordmange søkere til sommerjobb i Statens vegvesen. De vil prioritere studenter som studerer fag som er relevante for bygging og vedlikehold av veier. Foto: TERJE SVAAN