De tre flyene tordnet inn over flyplassen fra sør, gjorde en sving over rullebanen og kom inn ett og ett for å lande etter den lange flyturen direkte fra USA. Underveis har de tanket ikke mindre enn ti ganger i lufta.

- Det var en lett flytur. Vi hadde halevind, så det var en fin dag å være jagerpilot, fortalte pilot Pete "Juice" Lee umiddelbart etter landing.

Her kan du lese Adresseavisens omfattende reportasje fra 2015 om hvordan Norges nye kampfly, F-35, skal løse alle slags oppdrag.

Helt etter planen

Like før ble han tatt imot av stasjonssjef Hans Ole Sandnes og skvadronsjef Thomas "Timber" Harlem. Sistnevnte er skvadronsjef for den nyopprettede TTT-skvadronen på Ørlandet, som kort forklart skal sørge for at Forsvaret får utnyttet det nye kampflyet på best mulig måte.

foto
Pilot Pete Lee og stasjonssjef ved Ørland flystasjon, Hans Ole Sandnes. Foto: Frank Cadamarteri

Med de tre nye flyene på plass er flåten F-35-fly i Norge fordoblet. I november i fjor ankom de tre første flyene Ørland flystasjon. Med dagens tre fly på plass har Norge mottatt i alt 13 fly. De andre syv er alle på Luke Air Force Base i Arizona i USA, der de brukes til å utdanne piloter og bakkepersonell på den nye flytypen. Etter planen skal ytterligere tre fly ankomme Ørland i høst. Deretter kommer seks fly hvert år fram til 2024, året før de nye norske kampflyene skal være fullt operative.

- Jeg vil si at alt går helt etter planen når det gjelder innfasingen. Den neste milepælen er i 2019 når vi skal ha en foreløpig kapasitet på plass. I 2025 skal vi være fullt operative med de nye flyene, sier sjef for Ørland flystasjon, Hans Ole Sandnes.

Inntil 2021–22 opererer luftforsvaret både F-16 og F-35 parallelt.

foto
Et av de nye norske F-35-flyene lander på Ørland flystasjon. Foto: Scanpix

Sjef for skvadron med norske piloter

Flyene som landet i Norge tirsdag bærer norske merker, men både Lee og de to andre pilotene som fløy flyene over fra USA er amerikanske.

Lee er selv til daglig er han skvadronsjef for 62nd fighter squadron på Luke Air Force Base i Arizona. Det er samme skvadron som de norske pilotene som er under utdanning til F-35-piloter i USA også tilhører.

foto
Foto: Frank Cadamarteri

Fløy med ekstra drivstoff

Selv om turen over havet gikk fint er det slett ikke hverdags for pilotene

- Dette er definitivt ikke som Luke. Vi ser nesten ikke skyer. Og vi har ikke sånt vær som dere har, men det burde dere spørre Timber mer om, sier Lee og peker bort på skvadronsjef Thomas Harlem.

Uvær over Island tirsdag gjorde også at flyene måtte ha ekstra drivstoffreserver under overfarten, for sikkerhets skyld. Keflavik var ikke tilgjengelig som reserveflyplass.

Lee forteller at flyturen gikk opp langs østkysten av USA deretter lenger nord enn han har fløyet på tidligere overfarter til Europa.

- Turen er planlagt i detalj av folk som jobber med dette. De har full kontroll på vær og tilgjengelige tankere. Jeg vil ikke si at det er bare for meg å møte opp å fly, men det er ganske greit, sier han.

foto
Pilot Pete "Juice" Lee like etter landing på Ørlandet tirsdag kveld. Foto: Frank Cadamarteri

Spiste kun godteri

Underveis på den 9,5 timer lange flyturen har han sittet i våtdrakt, med g-drakt over, og med flytevest. Han har kun drukket vann og spist godteri.

- Jeg har spist sjokolade, godteri og noe salt. Det gjør jeg alltid på slike turer. Jeg hadde også med ordentlig mat, pizza, men den har jeg ikke rørt, forteller han.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.