BMW oppnådde en markedsandel på 10,2 prosent på merkestatistikken.

BMW havnet med det på andreplass etter Volkswagen, som tok 16,0 prosent av nybilmarkedet. Toyota ble henvist til tredjeplassen med 10,4 prosent.

De såkalte nullutslippsbilene har opplevd en svikt i salget i år, med en nedgang på 8,0 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Men i november var økningen på 25,8 prosent sammenlignet med november i 2015. Nullutslippsbilene tok i november 19,4 prosent av markedet.

Nullutslippsbiler omfatter både elektrisitet og hydrogen, men i november ble det registrert bare tre hydrogenbiler, resten var elbiler.

Nybilsalget svinger

Det viser tall fra registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det norske bilsalget er ikke til å bli klok på, det svinger fra måned til måned. Etter at ladbare hybrider har hatt en kraftig vekst i salget, dabbet det i november litt av, med 1730 nybilregistreringer, mot 1765 i oktober. Etter årets 11 første måneder er det solgt 19 383 nye ladbare hybrider i Norge. I november var økningen på 62,9 prosent og på hele 170,7 prosent så langt i år.

I november var 12 av de 15 mest populære bilmodellene enten, elektriske, hybrider eller ladbare hybrider. BMW i3 var i november den mest populære elbilen og passerte både Golf e, Nissan Leaf og Tesla Model S. Men mye tyder på at året under ett kommer Golf e og Nissan Leaf til å ta de to øverste plassene på pallen, med mindre BMW i3 skulle kopiere suksessen fra november nå i desember.

BMW fosser frem

Aldri tidligere har premiummerket BMW vært månedsvinneren når det gjelder nybilregistreringer. Det måtte altså en elutgave til. Det er også verdt å merke seg at Hyundai Ioniq med sine 282 nybilregistreringer i november ble den elbilen som solgte nest mest etter BMW i3. Golf e kom på tredje.

I november ble det registrert 13 194 nye personbiler, mot 12 600 i fjor, en økning på 4,7 prosent. Det var én registreringsdag mer i november i år. Sammenlignet med gjennomsnittet for november måned de ti foregående årene, er årets novembertall 22,0 prosent høyere eller 2378 flere biler.

VW gikk tilbake 10,2 prosent på merkestatistikken i november, mens Toyota gikk frem 24,8 prosent fra november i fjor. Ladbare hybrider utgjorde 26 prosent og elbilene 18 prosent av VWs salg.

For BMW utgjør ladbare hybrider en økende andel av salget. I november var 61 prosent elbil og 19 prosent ladbare hybrider, mens bare fire prosent hadde bensinmotor.

VW Golf på sølvplass

Nest mest solgte modell i november var VW Golf med 905 biler, hvorav 42 prosent var ladbare hybrider, 27 prosent elektriske, 18 prosent bensin og 13 prosent diesel. Men året sett under ett troner Golf på toppen.

Den store andelen utslippsfrie biler og hybrider fører til at CO₂-utslippet fra bilparken går ned. I november var det gjennomsnittlige utslippet på 88 g/km, en reduksjon på 11 g/km fra november i fjor.

Dieselandelen var i november nede i 28,7 prosent, mot 39,6 prosent på samme tid i 2015. Ser vi på hybridbiler under ett, inkludert ladbare, utgjorde hybridene i november 24,1 prosent av det totale nybilsalget. Det er en økning på 62,5 prosent sammenlignet med november i fjor.

Populært med 4WD

Andelen firehjulsdrift holder seg relativt stabilt på rundt 40 prosent.

I Trondheim ble det i november solgt 527 nye personbiler, en økning på 4,0 prosent sammenlignet med fjorårets måned. 23,5 prosent var bensinbiler, 33,4 prosent diselbiler, 18,4 prosent elektriske, 12,0 prosent hybrider og 12,7 prosent ladbare hybrider.

Populær: Elbilen BMW i3 har slått utrolig godt an blant det bilkjøpende publikum. I november feide den konkurrentene av banen. Foto: Ole Martin Wold