– Det er viktig med gode godsterminaler dersom vi skal få suksess med mer gods på jernbane. I arbeidet med etablering av ny terminal i Trøndelag er det viktig at vi får en terminal som fungerer godt og til en akseptabel pris, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) i en pressemelding fredag ettermiddag.

Statsråden er ikke tilfreds med at kostnadene på prosjektet har økt så mye og så raskt i løpet av et år.

- Før vi tar en endelig beslutning tar vi derfor en ekstra kvalitetssikring av kostnadsanslagene fra Jernbaneverket, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Les hva samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tidligere har sagt om endringer for E6-strekningen Sentervegen – Jaktøien i Melhus.

Årelang utredning

Det har i mange år vært diskusjon om å etablere en ny godsterminal i Trøndelag. Alternativer i Trondheim havn eller sør og nord for byen har vært debattert.

Jernbaneverket leverte i 2012 en konseptvalgutredning (KVU) om nytt logistikknutepunkt i Trondheimsregionen.

Samferdselsdepartementet besluttet etter drøftinger i regjeringen i april 2014 at nytt logistikknutepunkt skal ligge sør for byen.

- Konseptet som ble valgt, omfattet to konkrete lokaliseringsalternativer: Søberg og Torgård, skriver departementet.

Jernbaneverket leverte sin anbefaling i januar 2015 der Torgård ble anbefalt som lokaliseringssted.

Les sjokkbeskjeden fra Vegvesenet, Jernbaneverket og sjefen for Transportøkonomisk institutt: Glem alt prat om å flytte gods fra vei til jernbane.

Reagerer på kostnader

Samferdselsministeren reagerer nå på at de anslåtte kostandene har økt svært mye siden konseptvalgutredningen for begge de aktuelle alternativene, med en anslått kostnad på nærmere syv milliarder kroner for en fullt utbygd terminal og ny linjekapasitet på Torgård.

Det er derfor besluttet at det skal gjennomføres en ekstern kvalitetssikring av nytte- og kostnadsanslagene for Torgård, Søberg og nullalternativet.

– Kvalitetssikringen skal være ferdig i tide til at prosjektet kan vurderes i neste nasjonal transportplan. Den ekstra kvalitetssikringen vil derfor ikke forsinke prosessen, sier Solvik-Olsen.

Høyres Yngve Brox ser frem til at Brattøra blir frigjort når godshåndteringen flyttes. Foto: Ivar Mølsknes, Adresseavisen