Trondheim får Nordens første eltaxi

Trondheim får Nordens første eltaxi. Det er klart etter at fylkesutvalget i Sør-Trøndelag fylkeskommune ga grønt lys for opprettelse av to løyver.

Saken oppdateres.

Eltaxivirksomheten skal organiseres i ett eget aksjeselskap som trolig får navnet Trondheim Eltaxi.

Klar for kjøring neste måned

- Vi regner med at de to taxiene vi har bestilt er på plass i bygatene i slutten av april, sier en lykkelig Arne Asphjell, som sammen med sønnen Audun skal være sjåfør i de to historiske eltaxiene.

De to elbilene av merket Think ble bestilt allerede for to år siden og blir de to første nye bilene av den nye elbilmodellen.

Taxiene har en kapasitet på 18 mil og har plass til en til to passasjerer.

Det finnes også to klappseter i baksetet.

- Om det blir en eller to er avhengig av kropsstørrelsen, forteller Arne Asphjell, som forbereder seg grundig til sin første eltaxitur.

For det blir ikke bare hans første eltaxitur. Det blir også hans første tur overhode som taxisjåfør.

Etter at han ble førtidspensjonist ved NTNU før jul, er målet å være ferdig med sjåførutdannelsen som taxisjåfør før Thinkbilene hentes på fabrikken i neste måned.

Thinkbilene har en kjørekapasitet på fire timer pr. lading. Deretter må bilene få strøm i om lag åtte timer før de kan ta nye runder.

- Perfekt som bytaxi

- Er ikke en til to passasjerplasser lite i en taxi?

- Hos TrønderTaxi viser statistikken at åtte av ti turer kjøres med en passasjer. En Think-taxi vil derfor passe perfekt til formålet, sier Arne Asphjell, som på sikt ser for seg en pool med flere eltaxier.

Med null utslipp og bedre utnyttelse av energien tror han eldrevne drosjer kan bidra til å gjøre Trondheim til en bedre miljøby.

Men først skal det høstes grønn erfaring med de to første elbilene.

Bare Zermatt i Sveits og Sacramento i California i USA er tidligere ute i verden med drosjer drevet av elektrisitet.

På forsiden nå