I dag arrangerer LO politisk streik i Trondheim, alle bussene skal stå fra klokka 14.00 til 18.00. De ansatte i TT skal samtidig vurdere om de skal gå inn for ytterligere aksjoner frem til Fylkestinget skal behandle spørsmålet om anbud i neste uke.

Lederen for bussjåførene i TT, Ole «Røde» Roger Berg, har foreslått at aksjonen fortsetter utover dagens markering i Midtbyen. Får han viljen sin skal all TT-trafikk stanses fra klokka 14.00 i dag og til fylkestinget har fattet sitt vedtak. Et medlemsmøte blant bussjåførene vil avgjøre dette i kveld. LO-lederen i Trondheim mener det ikke er noe i veien for en slik langvarig politisk streik.

Publikum vil forstå

- Det vil bli en lang politisk streik, men det ser vi rolig på. Det finnes ingen regler for hvor lenge slike aksjoner skal vare, men vanligvis er vel de lengste politiske streikene to dager. Jeg ser ikke noe alvorlig i veien for å holde en slik aksjon gående i en ukes tid. De eventuelle erstatningsmessige konsekvensene for noe slikt vil ikke være store, sier Byrkjeflot.Han erkjenner at en slik aksjon vil ramme publikum meget hardt, men tror folk vil ha forståelse for TT-sjåførene. - Folk flest har jobber, og kan tenke seg hvor fryktelig det må være å stå i fare for å miste den jobben du har. Jeg tror folk forstår at vi nå slåss for et bedre tilbud på sikt. Kampen om opinionen må føres, og der er media sentrale, sier Arne Byrkjeflot.

Kynisk press fra Ap

LO-lederen mener Ap har presset sine medlemmer til å gå inn for anbud på kollektivtrafikken i Trondheim.- Jeg kjenner Ap-folkene, det er ikke flertall i partiet for dette. Anbudet er presset gjennom fra toppen, sier han. Vi vet jo at Trondheim Ap har vedtak på at de er imot anbud, og at det står i Lian-erklæringen. Jeg vet at de kjørte hardt foran årsmøtet i fylkespartiet for å presse folk til å bli med på et vedtak som utelukket anbud. Toppene i partiet har i mange år arbeidet for dette, men medlemmene er ikke med. Det kan få alvorlige konsekvenser på sikt, sier LO-lederen.Han mener den eneste måten å forhindre anbud på nå er at Aps fylkestingsrepresentanter stemmer ned forslaget. - Derfor er den politiske mobiliseringen vi gjør frem til fylkestinget så viktig, sier han.

Kan bli kaos

Byrkjeflot frykter at forslaget om anbud på bussrutene i Trondheim kan bety starten på et langvarig kaos innen kollektivtilbudet. - Et anbud er neppe på plass før 2010. I tiden frem til nye selskaper er på plass vil mange av dagens TT-sjåfører se seg om etter andre jobber. Det er allerede vanskelig i dag å skaffe nok sjåfører, og de som jobber der vil ikke ha problemer med å finne seg andre jobber med mer stabile forhold. I en tid der politikerne skulle satse på å bygge opp verdens beste kollektivtrafikk, blir resultatet at den svekkes og utarmes. Det er trist, sier Byrkjeflot.LO-lederen mener det politiske flertallet i Sør-Trøndelag, som har ansvaret for kollektivtrafikken over hele fylket, bør snu og heller kjøpe tilbake Team Trafikk. Byrkjeflot mener det er den eneste metoden som garanterer politisk styring, og som forhindrer at nye selskap skviser ansattes lønninger og avtaler for å få kontrakter.

- Forstår ikke anbudsprosesser

- Jeg hører at politikerne sier de skal skjerme lønns- og andre avtaler sjåførene har. Det er ikke slik det fungerer. Det er tre store utgiftssider når man kjører buss: lønn, drivstoff og avdrag på bussene. Den eneste måten å få anbud på er å være billigst, og lønn er det eneste de kan kutte på. Dette gjør de før anbudsprosessen starter. Hvor ofte har vi sett bedriftsledere si til sine ansatte at de må ha et mer realistisk lønnsnivå, ellers er ikke bedriften deres konkurransedyktig. De som tror slike avtaler er sikret for all fremtid, de forstår ikke hvordan anbudsprosesser fungerer, sier lederen i Trondheim LO, Arne Byrkjeflot.

Foto: GLEN MUSK