- Det er en fortvilet situasjon. Jeg flytter snart inn, men jeg får ikke ladet elbilen min, sier Tonje Edvardsen fra Trondheim.

Følg adressa.no på Facebook

- Ville ordne seg

24. september kjøpte hun en fireromsleilighet i Søndre Hallset borettslag på Byåsen i Trondheim. Overtakelsen skjer 21.november, men allerede før hun har fått gjort noe som helst i leiligheten har hun fått beskjed om at hennes Nissan Leaf ikke kan lades i borettslaget. En bil hun i kjøpte i mars med tanke på miljø og økonomi.

- Jeg undersøkte med megler om muligheten for lading da jeg var på visning. Megler undersøkte med borettslaget, og gav uttrykk for at det ville ordne seg.  De hadde ingen egen ordning for elbiler, men parkeringsplass med motorvarmer ble brukt, og det var ledige plasser med motorvarmer. Det ble informert om at det skulle være et styremøte angående dette for å finne ut hvilken løsning de gikk for, for eksempel en ordning hvor de med elbil betalte noe ekstra, sier hun.

Og fortsetter:

- Jeg kjøpte ikke leilighet av denne megleren, men en tilsvarende leilighet av en annen megler uken etterpå. Jeg sjekket da ikke opp saken på nytt fordi jeg regnet med at samme regler gjaldt uken etter også, sier Edvardsen, som aldri ville lagt inn bud hvis det ikke var mulig med elbil i borettslaget.

- Vil betale selv

Knappe to uker etter at kjøpet var i boks søkte hun om parkeringsplass med motorvarmer. Beskjeden var at de skulle forsøke å finne plass, men 24.oktober fikk hun beskjed om at det ikke var tillatt å lade elbil. Begrunnelsen var at det gikk på felleskostnadene.

- Jeg sa jeg selvfølgelig ville betale strømmen selv, men da fikk jeg ny begrunnelse om at lading ville være kritisk for det gamle strømnettet i borettslaget, sier Edvardsen.

Dermed står hun fortvilt tilbake med leilighet og en elbil hun ikke får ladet.

- Jeg har to små barn, og er helt avhengig av bil. Da jeg kjøpte elbil så jeg ikke at lading skulle bli et problem, men nå står jeg her med det problemet, sier hun.

- Ganske spesielt

Megler Tom Erik Thorsø i Heimdal Eiendomsmegling, som solgte leiligheten Edvardsen først var på visning på, sier han sjekket opp saken før visning.

- Jeg sa aldri at det ville ordne seg, men at jeg mente at det burde ordne seg. At et borettslag nekter elbil-eiere å lade er ganske spesielt, sier Thorsø.

- Jeg synes det er veldig spesielt, når det i Trondheim kommune drives en politikk på at flest mulig skal kjøre elbil. Spesielt med tanke på at det er så stort borettslag, sier han.

Styret sier nei

Nestleder i styret, Anders Wold Amundsen, sier saken er avsluttet fra styret.

- En av grunnene til at vi sa nei er fordi vi har gammelt strømnett, og at vi ikke ser det økonomisk forsvarlig å starte utbygging av den biten. Det er for store utgifter, og styret må tenke lenger enn det første halvåret, sier han.

Ifølge han er det allerede en beboer med elbil i borettslaget som har fått beskjed om ikke å lade. Han sier også at megler fikk beskjed fra styreleder om at det ikke var mulig å lade elbil i borettslaget.

- Så at megler har sagt noe annet til kjøper er noe vi ikke liker veldig godt, sier han.

Thorsø avviser at han fikk denne beskjeden. Han påpeker at han aldri heller var i kontakt med noen fra styret, men med deres forretningsfører.

- Jeg snakket med dem, da jeg fikk opplyst at dette skulle bli sak i styremøte dagen etter visning. De ga ikke beskjed videre etter det, og Edvardsen ble ikke kjøper til meg, påpeker eiendomsmegleren.

SI DIN MENING: Bør borettslaget ta hensyn til elbil-eiere?

- Strømnettet vil kollapse

- Hva er problemet med at elbil-eiere lader med motorvarmer?

- Åpner vi opp for at én eller to får lade, sitter vi plutselig med 20-30 elbil-eiere som vil lade om kort tid. Da vil strømnettet kollapse med jevne mellomrom. Vi vet at noen vil være uenige med oss, men vi kan ikke si ja til to, og nei til de neste, sier nestlederen.

Han begrunner det med at elbil-eiere lader i mange flere timer enn en som har vanlig bil, og gjerne lader et par timer med tidsur.

- Hva råder dere Tonje Edvardsen å gjøre nå?

- Det blir vanskelig for meg å si hva som blir rett for henne. Enten selge elbilen og kjøpe vanlig bil, eller selge leiligheten. Men det er avgjørelser jeg ikke kan ta for henne. Det er synd vi ikke får gitt henne mulighet til lading, men vi er nødt til å prioritere. Vi har 304 boenheter, og hvis vi sier ja til ladestasjoner må vi skrinlegge bygningsmessige ting som går på alle de andre beboerne, sier han.

Ny avklaring neste vår

Han mener generalforsamlingen i mai neste år blir neste mulighet for Edvardsen å ta opp saken.

- Vi håper å få en løsning med elbil-eiere i fremtiden, men neppe før om fem år, sier han.

Edvardsen er nå usikker på hva hun skal gjøre. Hun er villig til å sette opp ladestasjon for egne penger, men uansett må det opp i generalforsamlingen neste vår.

Ønsker ikke annen bil

- Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå fordi det vil være veldig surt å måtte selge en "ny" bil. Både på grunn av det økonomiske tapet, og at jeg må gå over til dieselbil igjen som hverken er økonomisk eller miljøvennlig, sier hun.