Miljøpakken om utfordringene på Bakklandet:

- Disse hellene er for syklende og kjørende

Nå planlegges bedre merking og bredere fortau på Bakklandet.

Dette er noe man ser ofte på Bakklandet. Syklist som må bråstoppe for gående på hellene. Her har fotgjengeren nettopp hørt at Ivar Arne Devik i Miljøpakken kommer syklende bak, og viker ut til siden. 

Dette er noe man ser ofte på Bakklandet. Syklist som må bråstoppe for gående på hellene. Her har fotgjengeren nettopp hørt at Ivar Arne Devik i Miljøpakken kommer syklende bak, og viker ut til siden. 

Dette er noe man ser ofte på Bakklandet. Syklist som må bråstoppe for gående på hellene. Her har fotgjengeren nettopp hørt at Ivar Arne Devik i Miljøpakken kommer syklende bak, og viker ut til siden. 

Fredrik Fossan både sykler og går på Bakklandet. Han forstår at det blir trøbbel når gående bruker hellene som syklister egentlig skal bruke. Til høyre ser vi Ivar Arne Devik, leder sykkelgruppa i Miljøpakken. 

Fredrik Fossan både sykler og går på Bakklandet. Han forstår at det blir trøbbel når gående bruker hellene som syklister egentlig skal bruke. Til høyre ser vi Ivar Arne Devik, leder sykkelgruppa i Miljøpakken. 

Rull pent. Det er oppfordringen på Bakklandet. 

Rull pent. Det er oppfordringen på Bakklandet. 

Ivar Arne Devik, leder sykkelgruppa i Miljøpakken maner folk til å ta hensyn. - Men hellene er først og fremst for kjørende og syklende, sier han. 

Ivar Arne Devik, leder sykkelgruppa i Miljøpakken maner folk til å ta hensyn. - Men hellene er først og fremst for kjørende og syklende, sier han. 

12 millioner kroner bruker Miljøpakken for å ruste opp Nygata. 

12 millioner kroner bruker Miljøpakken for å ruste opp Nygata. 

Bakklandet skal bli enda finere, lover Miljøpakken  (Foto: Roy Tommy Bråten)

Bakklandet skal bli enda finere, lover Miljøpakken  Foto: Roy Tommy Bråten

Saken oppdateres.

- Jeg ser folk, spesielt sylistene, blir irriterte, sier Fredrik Fossan, ivrig bruker av Bakklandet.

Som syklist eller gående på Bakklandet har du sikkert opplevd det som bildet viser, nestenkollisjon og bråstopp for syklisten. Som fotgjenger blir du lettere irritert for du ikke har noen plass å gjøre av deg, mens du som syklist har retten på din side ved å sykle i gata, og da aller helst på hellene.

LES OGSÅ: Bakklandet skal bli mer sykkelvennlig (PLUSS)

LES OGSÅ: - Det er fryktelig å gå på Bakklandet nå

- Sykkelsymbol

- På Bakklandet har vi laget en sykkelgate der biler og syklister deler på arealet. Såkalt blandet trafikk som gjør at syklende blir definert som kjørende. Men så er Bakklandet slik at fortauene er smale og okkupert av andre enn fotgjengere på enkelte plasser. Det er jo ikke ulovlig å gå på sykkelhellene, men det er primært på fortauet gående skal gå. Ikke er det direkte behagelig å sykle på brosteinen heller, sier Ivar Arne Devik, leder sykkelgruppa i Miljøpakken.

- Vurderer dere tiltak?

- Det kan helt sikkert freses ned et sykkelsymbol eller lignende i hellene. Det må vi se på. I tillegg er vi utfordret av politikerne til å se på strekningen fra Gamle Bybro til Nygata for å prioritere fotgjengerstrømmen med bredere fortau. Vi bygger som kjent om langs Nygata og forbi Bakke parkeringshus hvor vi utvider fotgjengerfeltet slik at de gående ikke skal ut i gata, sier han.

LES MER: Prosjekter for 683 millioner

LES OGSÅ: Ny sykkelvei på Elgeseter bru skaper forvirring blant syklister

Hovedruta for syklister

Devik snakker også om muligheten til å lage en sykkelstripe i midten av gata, men dette vil uansett ikke skje det neste året.

- Får dere mange henvendelser om konflikten syklist/gående her?

- Vi ser at mange gående bruker området, og det har vært innspill som går på at syklistene kjører fort og at folk er redd for ulykker hvor syklist i stor fart braser inn i gående. Det er jo et stille område, og mange som går for å se på det unike vi har her. Men samtidig er dette en del av hovedruta for syklister, og det er ubehagelig å sykle på brostein. Og derfor er sykkelhellene det alternativet vi har valgt.

- Daglig problem

- Så syklisten på hellene kan rope til gående på hellene: «HEY, FLØTT DÆ»?

- Jeg vil ikke oppfordre til det, selv om de gående primært skal bruke fortauet. Alle bør ta hensyn, sier Devik diplomatisk.

Fredrik Fossan er ivrig syklist, men også gående og joggende på Bakklandet. Han ser problemet omtrent daglig.

- Jeg ser poenget, selv om det for meg personlig ikke er et veldig stort problem ettersom jeg bare sykler ut til siden. Men det hadde vært fint om gående brukte fortauet, sier han.

Selv om han ikke har opplevd noen ulykker, er han klar på at oppmerkingen må bli bedre.

- Jeg har selv gått på disse hellene, så det burde vært bedre ja. Jeg ser folk, spesielt syklistene, blir irriterte, sier han.

Fredrik Fossan både sykler og går på Bakklandet. Han forstår at det blir trøbbel når gående bruker hellene som syklister egentlig skal bruke. Til høyre ser vi  Ivar Arne Devik, leder sykkelgruppa i Miljøpakken. 
        
            (Foto: Roy Tommy Bråten)

Fredrik Fossan både sykler og går på Bakklandet. Han forstår at det blir trøbbel når gående bruker hellene som syklister egentlig skal bruke. Til høyre ser vi Ivar Arne Devik, leder sykkelgruppa i Miljøpakken.  Foto: Roy Tommy Bråten

På forsiden nå