7. januar fikk Tyholt ti nye enveiskjørte gater. Kommunaldirektør i Trondheim bydrift, Einar Aasved Hansen, håpet den nye ordningen ville gjøre veiene tryggere for skolebarn og myke trafikanter. Men ifølge beboerne på Tyholt har det nye kjøremønsteret skapt misnøye.

Grete Marie Jonassen har bodd på Tyholt nesten hele livet, og skjønner lite av logikken med enveiskjøringene.

- Jeg reagerer veldig på alle enveiskjøringene. Hadde jeg enda skjønt logikken i det. Nå kjører folk lengre distanse og på skoleveier, sier Jonassen.

Ikke fornøyde

Wenche Døsvik Tingstad har bodd på Tyholt i fjorten år og forteller at hun opplever at mange uttrykker misnøye over situasjonen.

- Uansett hvem du møter på, så handler det om enveiskjøringene. Mange uttrykker misnøye parkeringssituasjonen og forflytningen av trafikken i de små veiene. Det er en sak som opptar veldig mange, sier Døsvik Tingstad.

Hun forteller at beboerne på Tyholt mener det ikke har blitt noe bedre etter at alle skiltene om enveiskjøring kom opp. Tvert imot.

- Vi synes at vi kjører mye lengre, og at folk kjører fortere. Det har blitt mindre trygt etter at vi fikk alle enveiskjøringene. Hvis ideen var at det skulle bli tryggere skolevei, så har det ikke blitt sånn. Flere parkerer i de små gatene, sier Døsvik Tingstad.

Les også: Enveiskjøring i ti boliggater på Tyholt (PLUSS)

Delte meninger

Trondheim kommune har registrert henvendelser fra rundt 30 personer. Noen av henvendelsene er fra folk som er misfornøyde med enveiskjøringen. Andre er positive, men har forslag til endringer eller justeringer. Ifølge Aslak Heggland, sivilingeniør i miljøpakken, gjelder dette mest adkomst til egen bolig og trafikk i egen gate.

- Vi gjorde noen justeringer i sommer ved å stenge veien fysisk ved Høili plass, siden det var kommet noe gjennomgangstrafikk der. Det ble tatt imot av de som bor rett ved, mens flere av de som har kjørt gjennom plassen klagde på at de nå fikk lengre vei hjem med bil, sier Heggland.

Evalueres i vinter

Evaluering av det nye kjøremønsteret skal gjennomføres i løpet av vinteren.

- Vi skal blant annet se på trafikkmengden i gatene i området og sammenligne med tallene fra i fjor. Det kan også være aktuelt å se på andre moment, for eksempel adferd i gata og fartsnivå. Det er for tidlig å si om det vil bli gjort noen endringer, sier Heggland.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Klikk på grafikken for å se den i større format.