Til tross for at sykkellys har blitt både billig og bra, er det mange som ikke tar seg tid til å feste på de lovpålagte lysene som skal være både foran og bak på sykkelen.

- Det er ikke vondt ment, men det er dårlig gjort. Dårlig gjort overfor alle andre trafikanter, sier leder Richard Liodden Sanders i Syklistenes Landsforening i Trondheim.

- Altfor mange spøkelseskladder

De siste årene har Syklistenes Landsforening satt søkelyset på lys hver eneste høst med sin «synlig syklist»-aksjon.

- Det er altfor mange som ikke sykler med lys. Det er i alle fall det inntrykket man får når man sykler. Det kommer «spøkelseskladder» i alle fasonger. Både studenter, godt voksne og unge, sier han.

Politiet i Oslo hadde nylig en kontroll av syklister, og resultatet ble 7 syklister uten lys av 300.

- Men dette var seriøse jobbsyklister, og det er ikke forbausende at de er bedre utstyr enn den vanlige mannen i gata, mener Liodden Sanders.

Slik gikk det i fjor da politiet og Syklistenes Landsforening stoppet syklister ved Verftsbrua på Solsiden i Trondheim

Deler ut gratis lys

Han hevder at han stadig ser folk med dyre sykler, som også mangler det helt vesentlige som lys foran og bak.

- Jeg lurer virkelig på hva de tenker. Men i stedet for å bruke pekefingeren, så deler vi ut gratis lys. Vi vil jo sette lys på saken, sier Liodden Sanders.

Første utdeling av sykkellys skjer 29. oktober i Ytre kongsgård i Trondheim. Deretter blir det to påfølgende torsdager til, altså 5. november og 12. november. Syklistenes Landsforening vil stå klare for å montere lys i tidsrommet mellom klokka 15 og 17.

1500 vil ha lys

På Facebook-arrangementet har allerede 1500 personer sagt at de skal komme på arrangementet.

- Dette er alltid populært. I fjor så deltok også politiet i én time, og det skal vi prøve å få til i år også. Da var det spesielt mange som kom og fikk fikset lysene sine, også de som hadde det travelt, sier han.

Liodden Sanders anslår at de fikk montert et hundretalls lys i fjor.

- Det tar noen minutter per sykkel, men det er veldig hyggelig å høre hva folk synes om sykkelbyen Trondheim. Dersom vi skulle gå tom, er det bare å gå til butikken. Det er verken vanskelig å montere eller spesielt dyrt.

Syklister i Trondheim kan bryte trafikkreglene nesten helt uten fare for å bli bøtelagt

- Glemmer det

- Hva tror du er grunnen til at 1500 personer ikke gidder å montere selv?

- De tar det ikke alvorlig nok. Folk er litt uhøflige og tenker ikke på konsekvensene av at de kommer syklende uten lys. Mange tenker også at dette er noe de skal fikse, men så glemmer de det, sier han.

Enkelte bruker unnskyldningen at de sjelden sykler når det er mørkt, men at de tilfeldigvis gjorde det da de ble stanset.

Dette er reglene:

Dersom du skal bruke sykkelen i mørket eller under værforhold med dårlig sikt på offentlig vei, skal sykkelen ha en lykt foran med gult eller hvitt lys og/eller en såkalt flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys.

Bak på sykkelen skal det være en lykt med rødt lys og/eller blinkende rødt lys.

Lysene være festet til sykkelen og skal kunne «sees tydelig i en avstand på 300 meter».

Lykter med blinkende lys skal blinke med minimum 120 blink i minuttet, det vil si to blink i sekundet.

Det er viktig å huske at refleksene mister effekt dersom de blir dekket av skitt og søle. Det er derfor nødvendig å vaske av refleksene ved behov.

Vil du vite hva annet som er påbudt på en sykkel når du sykler på offentlig vei? Her får du interaktiv grafikk som viser deg hva du trenger (PLUSS)

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.