Arbeiderpartiet har tidligere stemt mot flere forslag om å gjeninnføre avgiften for å kjøre med piggdekk i Trondheim. Men i forhandlingene om budsjettet for 2016 har Ap akseptert at en slik avgift innføres.

- Det ble ganske enkelt for vanskelig å finne inndekning for en så stor sum i budsjettet. Vi har utfordringer i eldreomsorgen, og vi fant ikke rom for å flytte så mye penger. Derfor aksepterte vi at avgiften gjeninnføres høsten 2016, sier ordfører Rita Ottervik.

Dømt for dårlig luft

I forrige uke la Riksrevisjonen frem en rapport som viser at Trondheim er landsversting hva svevestøv angår.

Flere ganger de siste årene har nivåene i byen vært for høye, slås det fast i rapporten.

Efta-domstolen slo i høst fast at flere norske byer, blant annet Trondheim, har hatt for høye nivåer av luftforurensing mellom 2008 og 2012.

Avgift i 10 år

Mellom 2001 og 2010 eksisterte det en piggdekkavgift i Trondheim kommune. Avgiften var på 1000 kroner og økte til 1200 før den ble opphevet i 2010. Den førte imidlertid til at langt færre kjørte med piggdekk. I 2010 kjørte 80 prosent piggfritt. I årene etter at avgiften forsvant har dette tallet falt til 65.

23 millioner kroner

Rådmannen har i sitt forslag til budsjett for neste år lagt inn en inntekt på 23 millioner kroner i piggdekkavgift. Dette forslaget blir nå stående. Rådmannen skal utrede nærmere hvordan en slik avgift skal innføres, og foreslå ordninger og satser for en slik avgift. Rådmannen har foreslått at inntektene fra en slik avgift skal øremerkes tiltak for å bedre luftkvaliteten i Trondheim.

Jon Gunnes og Venstre har tidligere vært motstandere av en slik avgift, men også Venstre ga seg på dette i årets budsjettforhandlinger.

- Vi har vært motstandere i fem år fordi vi hadde lovt bilistene å fjerne avgiften når andelen som bruker piggdekk gikk ned. Nå øker andelen av biler med piggdekk igjen, og det har ført til at vi kan være med på å gjeninnføre den. Ved årsskiftet kommer det nye regler for svevestøv og luftkvalitet i storbyene, og da er det på sin plass at vi iverksetter tiltak som hjelper på. Andelen piggfrie biler i byen er nå nede på 65 prosent, og det er for lavt, sier Gunnes.

Glad for avgiften

SVs Ottar Michelsen og varaordfører Hilde Opoku (Miljøpartiet De Grønne) er begge tilfreds med at piggdekkavgiften gjeninnføres.

- SV har stemt for dette hele tiden, og jeg er glad for at vi har fått et forlik som legger opp til dette. Ap skal ha ros for å høre på sine samarbeidspartnere i Trondheim som vil innføre denne avgiften, sier Michelsen.

- Vi ser på piggdekkavgift som et helseforebyggende tiltak. Vi kommer til å spare penger på folkehelse og vedlikehold av veiene. På sikt vil dette være et tiltak som sparer utgifter, gir bedre byluft og bedre helse, sier Hilde Opoku.

Økte avgifter

  • Eiendomsskatten øker

Flertallet i trondheimspolitikken endrer heller ikke på rådmannens forslag om å øke eiendomsskatten med 0,2 promillepoeng neste år. Pluss 0,1 promillepoeng er nødvendig for å opprettholde realverdien av eiendomsskatten. Den resterende økningen på 0,1 promillepoeng gir kommunen en merinntekt på ti millioner kroner i 2016.

  • Byggesaksgebyret vil også øke med 15 prosent neste år.

  • Renovasjonsavgiften økes med 36 prosent.

Heller ikke forslaget om å øke renovasjonsavgiften med 36 prosent reverseres i forslaget flertallet nå legger frem.

  • Søskenmoderasjon fjernes.

Rådmannen foreslo i sitt budsjett at familier med barn både i SFO og barnehage ikke lenger skal få 25 prosent søskenmoderasjon. I tillegg får familier 25 prosent søskenmoderasjon fra og med barn nummer to i SFO. Begge deler blir nå avviklet.

For en familie med et barn i både barnehage og SFO vil utgiftene øke reelt med 3279 kroner. De nominelle endringene for SFO og kulturskolen er 2,7 prosent, i tråd med forventet prisstigning. Barnehagesatsene foreslås økt med 2,9 prosent. Her blir det med andre ord en reell økning på 0,2 prosent. Økningen for barnehage representerer en økt utgift på 1225 kroner. Sett i lys av forventet prisstigning, blir økningen reelt 470 kroner.

- Vi har hatt ekstraordninger i Trondheim som har gått lenger enn den statlige normen for slik moderasjon. Nå legger vi oss på en linje som er i tråd med regjeringens opplegg for dette, og som praktiseres andre steder, sier ordfører Rita Ottervik.

LES OGSÅ: Her er de viktigste forslagene fra rådmannen til budsjett for 2016