Over halvparten av avvikene Adresseavisen har gått gjennom i Trondheimsskolen omhandler utagering, vold og trusler.

Leder i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag, Hans Lieng, mener det er viktig at slike hendelser rapporteres – og at det er åpenhet rundt dem.

- Alvorlige voldsepisoder som kan gå på helsa løs må også politianmeldes. Hendelsene må tas alvorlig, og det forutsetter gode rutiner på den enkelte skole for hvordan man skal møte slike situasjoner. Det er viktig at hele organisasjonen er trygg på hvordan det blir håndtert videre i systemet, understreker Lieng.

Tydelige konsekvenser

Det forebyggende arbeidet i klasserommet er også viktig, mener han.

- Lærerne må kontinuerlig jobbe for et godt klassemiljø, der lærere og elever har et felles ansvar for dette. Man må jevnlig ta opp hvordan man skal oppføre seg mot hverandre, og også være tydelig på hva som kan være konsekvensene dersom dette ikke overholdes. Én slik konsekvens er anmeldelse ved alvorlig vold, og det må også elevene være klar over. Da vil det være tydelig at vold ikke er akseptert, både overfor elever og lærere.

- Er det hensiktsmessig å anmelde i saker der eleven er svært ung?

- Dette må selvfølgelig vurderes i hvert enkelt tilfelle. Volden blir jo også farligere jo eldre barnet er. En anmeldelse kan være viktig for eleven med hensyn til å bli hjulpet videre i støtteapparatet, påpeker Lieng.

- Tøffere forhold nå

Utdanningsforbundets leder tror ikke vold og utagering er mer utbredt enn før i skolen, men at den i dag kan være mer alvorlig.

- Det er tøffere forhold nå, et hardere miljø. Det kan handle om at barn og unge har behov for å bli sett og hørt, en del sliter med utenforskap og kan ha problemer med seg i bagasjen. Dersom de faller utenfor et miljø og ikke plukkes opp, kan denne typen adferd være en måte å hevde seg på, tror Lieng.

- Hva må til for å forebygge dette?

- I tillegg til å ha et system som rapporterer hendelsene og belyser problemstillingene, er det viktig med et godt samarbeid mellom lærere og annet fagpersonell. Det er også viktig å sette inn ressurser når det er nødvendig, når man vet at en elev trenger tett oppfølging. Man kan ikke spare på penger i slike tilfeller, mener Lieng.

Ikke hørt om lærervold

Han tror et oversiktlig miljø med tilstedeværende leder, lærere og andre ansatte minker faren for uønskede hendelser.

- Store, uoversiktlige skoler med få voksenpersoner vil selvfølgelig føre at flere uønskede situasjoner oppstår – og blir vanskeligere å oppdage. Da blir også tiltakene satt inn for seint, sier Hans Lieng og legger til:

- Vold må aldri møtes med vold. Det må være klinkende klart. Jeg har heller ikke hørt om tilfeller der det har skjedd de siste årene i Trøndelag. Det hender vi får telefoner fra lærere som utsettes for vold fra elever, men altså ikke det motsatte, sier lederen i Sør-Trøndelag Utdanningsforbund.