- Dette er helt håpløst og totalt unødvendig. Hvordan kan man tro at man får en økt bruk av kollektivtrafikk når man setter opp prisene så kraftig som dette, sier Elisabeth Paulsen i Venstre.

Politikeren raser etter å ha sett forslaget som skal opp i fylkestinget kommende uke. Mens det blir foreslått en mindre økning på de fleste billettene for buss og båt, blir det lagt frem forslag om ti prosent økning på alle AtBs periodebilletter på buss i Trondheim og regionrutene.

Flere tusen kroner dyrere

For en familie på fire i Trondheim, med to voksne og to tenåringsbarn, vil prisendringen medføre en ekstrautgift på 230 kroner i måneden. Det betyr en økning på 2760 kroner i året dersom man kjøper månedskort.

I tabellene under kan du se forslagene som blir lagt frem.

- Jeg forstår ikke hvordan man kan komme med dette forslaget når det finnes andre alternativer. Regjeringa har selv kommet med flere midler det nå kan søkes på for å finansiere kollektivtilbudet. Som politikere ønsker vi jo flere over på kollektivtrafikk, ikke færre, sier Paulsen, som mener timingen for forslaget er svært spesiell med tanke på klimatoppmøtet i Paris.

Hun får også støtte fra opposisjonspartiene Høyre og Fremskrittspartiet.

Sammenligner med andre byer

Gruppeleder i Høyre, Torhild Aarbergsbotten, sier til Adresseavisen at hun er overrasket over forslaget som nå kommer.

- Vi hadde forventet større vilje til å holde prisene nede. Det argumenteres blant annet med at det er rimeligere å ta buss i Trondheim enn i Oslo, men Ruters månedskort i Oslo koster bare 680 kroner i dag, sier gruppelederen.

FrPs Lill Harriet Sandaune følger opp med at det må være mulig å bruke mer penger fra Miljøpakken i stedet for å øke prisene.

- Vi må gjøre det mest mulig attraktivt å bruke kollektivtilbudet, og da må vi sørge for et akseptabelt prisnivå, sier Sandaune.

Høyere kostnader

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) sier til Adresseavisen at det er utfordrende å drive politikk innen kollektivtransport med de økonomiske rammene regjeringen gir. Han mener staten må ta et større ansvar med å legge økonomisk til rette for et godt tilbud.

- Vi tar gjerne utfordringen med å opprettholde et godt kollektivtilbud i Trondheim i takt med befolkningsveksten, men da trenger vi økonomisk velvilje fra høyere hold. Det blir dyrere å kjøre buss etter hvert som avgiftene, drivstoffprisene og lønningene til sjåførene øker. Da må vi også øke prisene, forklarer Sandvik.

Må få mer penger inn

Han mener alternativet til å sette opp billettprisene for Trondheims del, er å kutte i rutetilbudet.

- Når vi spør dem som reiser ofte, så er de mest opptatte av at bussen går ofte. Skal vi kunne opprettholde tilbudet, så må vi sørge for å få mer penger inn. Da er dette det alternativet vi har, sier Sandvik.

- Hva tenker du om å søke om mer midler til å dekke tilbudet?

- Regjeringen har valgt å gi mulighet til å søke om større tilskudd, men har samtidig økt avgiftene på naturgass. Totalt sett gjør det at det ikke blir økning i støtten til kollektivtilbudet i Trondheim og Norge, sier fylkesordføreren.