Fersk sjåfør reagerer på aggressiv trafikkultur i Trondheim

- Mange sier at de opplever det samme, sier Maria Haugen (18).

Maria Haugen opplever en aggressiv trafikkultur i trondheimsområdet.  Foto: PRIVAT

Saken oppdateres.

- «Om jeg bytter felt gir du meg ikke innpass til å vise meg vei. Du tråkker på gassen og passerer i en fei» skriver Haugen i et leserinnlegg i diktform til Adresseavisen.

18-årige Maria Haugen fikk førerkortet for to måneder siden. Hun kjører bil til skole og fritidsaktiviteter, men møtet med trafikkulturen i Trondheim har ikke bare vært positivt for den unge sjåføren.

I leserinnlegget skildrer Haugen en aggressiv trafikkultur der man ikke får hjelp til å komme på plass ved feltskifte, blir presset og der hun opplever å bli tutet på når hun gjør en feil.

LES OGSÅ: Mistet eksamen på grunn av trafikkontroll

- Vis litt vennlighet

- Innlegget handler om hvordan trafikanter i Trondheim by oppfører seg mot hverandre. Jeg har ganske nylig kjørt opp, og opplever dette som ganske skremmende, sier Haugen til Adresseavisen.

Hun kjører rundt i en rød Seat som hun humoristisk kaller «tyttebæra». Haugen ser med selvironi og humor på både bilen og sin egen rolle i trafikken, men synes likevel temaet bør diskuteres.

«Vis nå litt vennlighet min venn, for jeg prøver bare mitt beste. Det er ikke et kapprenn!» skriver Haugen videre i innlegget.

Her er en annen historie om vennlighet i trafikken: Da Da Åsmund (6) ikke ville reise fra pappa, tok bussjåfør Niels saken i egne hender.

Forståelse

Haugen sier at da hun øvelseskjørte og gikk på kjøreskolen opplevde hun mer tålmodighet fra medtrafikanter.

- De tar kanskje hensyn til deg når du kjører opp. Etterpå virker det som det er glemt. Spesielt dette med å lede vei, og at mange ikke bruker blinklys i rundkjøringer.

Temaet har blitt en snakkis blant venner og kjente, og læreren hennes tok opp temaet i klassen.

- Mange sier at de kjenner seg igjen i situasjonene jeg beskriver, sier hun.

- Verre på Østlandet

Stein Magne Olsen er lærer ved trafikklærerutdanningen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (Hint). Han driver med etterutdanning av trafikklærere over hele landet. Han kjenner igjen tendensene Haugen beskriver, men sier:

- Jeg opplever at det er mer aggressiv kjøring i Oslo og på Østlandet enn her i Trondheim.

- Bør bilister ta mer hensyn til ferske sjåfører?

- Man burde kanskje det, men andre sjåfører vet jo ikke at man er en fersk sjåfør. Kanskje kunne det være en idé å ha et tegn på bilene til ferske sjåfører når L-en er fjernet, sier Olsen.

Høgskolelektor i trafikk ved Hint, Kåre Robertsen, opplever stort sett bilister i Trondheim som hensynsfulle og flinke til å samhandle.

- Men jeg hører flere si det samme som denne jenta. Kanskje er noe i ferd med å endre seg. Mitt inntrykk er at det ikke har kommet så langt i Trondheim ennå. Men vi skal være på vakt. Samfunnet blir stadig travlere, og vi skal ta på alvor at ferske bilførere opplever at de blir presset, og synes trafikken er skremmende, mener Robertsen.

LES OGSÅ: Mener mobilbruk i bil bør straffes strengere (Pluss)

- Må samhandle

Dagfinn Moe, seniorforsker i transportforskning ved Sintef, synes Haugen tar opp viktige problemstillinger.

- Hun har gode poenger, men dette er hennes subjektive oppfatning og betyr ikke at den trønderske trafikkulturen er gjennomsyret av aggressive bilister. Stort sett fungerer den trønderske trafikken ganske bra, er Moes oppfatning.

Forskeren peker på at et trafikksystem skal ha en rytme der sikkerheten står øverst, men det skal også være en viss effektivitet.

- Det er et krav til bilisten om å være en god avvikler, og da må man følge rytmen rundt seg. Men det er også viktig at bilister inviterer til samhandling og viser hensyn, sier Moe.

LES OGSÅ: Oftest foreldre som får bot ved skolekontroller

«Duellbilister» og samhandlere

Moe deler bilister opp i to hovedkategorier: «duellbilistene» og de gode samhandlerne.

- Duellbilisten lar seg trigge av de andre rundt seg, er utålmodig og skal være først hele tida. Han inviterer ikke til den gode samhandlingen som hun etterlyser. Den gode samhandleren bidrar til at trafikken flyter, og viser forståelse for de uerfarne eller usikre sjåførene, sier Moe, som også tror dette vil bedre seg for unge sjåfører når de får mer erfaring og tilpasser seg rytmen i trafikken.

- Som ung og uerfaren sjåfør er det mye man ikke forstår, selv om man har hatt god opplæring, sier forskeren, som berømmer Haugens innspill:

- Det er veldig fint at hun sier fra. Ofte snakker man om risiko når det gjelder unge bilførere, men mange er også usikre i trafikken, sier Dagfinn Moe.

Her kan du se TV-Adressas nye serie Parkeringsvaktene

Hva synes du om trafikkulturen i Trondheimsområdet?
Du må velge et alternativ
På forsiden nå