Den tidligere administrerende direktøren ved Fosen Mekaniske Verksteder AS, Anna-Synnøve Bye, og hennes familie gir en redningsskøyte i julegave til Redningsselskapet.

Den nye skøyta blir en av landets raskeste skøyter med en toppfart på 45 knop. Det vil komme godt med når skøyta settes i oppdrag i Norges tredje lengste fjord.

Hedrer verftsgründer

Bye har besluttet at den nye skøyta skal hete RS «Jens Bye», for å hedre sin far, grunnleggeren av Fosen Mekaniske Verksteder AS.

- Dette er familiens julegave til Trøndelagskysten. Ved å la Jens Byes navn leve videre i en sprek og topp moderne norskbygget redningsskøyte, føler jeg at vi hedrer det mangesidige mennesket han var. Min far var både gründer, skipper og reder, men ikke så mange vet at han faktisk startet karrieren som gjetergutt, sier Anna-Synnøve Bye i en pressemelding.

Den nye redningsskøyta skal i første omgang stasjoneres i Trondheim. Den skal ikke erstatte eksisterende skøyter, men være et supplement som øker beredskapen langs kysten.

Kan frakte vannscooter

Staff-klassen, som «Jens Bye» blir en del av, er lette, raske vannjetdrevne redningsskøyter bygget i glassfibersandwich. Skøytene skal betjenes av frivillig mannskap fra sjøredningskorpsene. I tillegg til å være hurtiggående har denne klassen slepekrok og mulighet for å frakte vannscooter. Den får også topp moderne navigasjonsutstyr med nødvendig tilbehør som VHF, doble kartplottere, radar og varmesøkende kamera, står det i pressemeldingen.

Leder Frode Roness i Trondheimsfjorden sjøredningskorps forteller at den nåværende skøyta, RS «Uni», kan komme opp i 30 knop på en god dag.

- Nå har vi altfor lang responstid innover i fjorden, og med den nye båten vil vi kunne korte ned tiden betraktelig. En tur til Steinkjer tar nå to timer, mens med denne vil det kanskje ta 1 time og 20 minutter, forklarer han til Adresseavisen.

- Det kan ha mye å si for utfallet av oppdraget, sier han.

- Veldig hyggelig

Det har lenge vært et ønske om en raskere båt i Trondheimsfjorden, ifølge Roness.

- Dette vil bedre sikkerheten for alle som ferdes på fjorden. Det er veldig hyggelig at den havner hos oss, sier han.

RS «Uni» i Trondheim har operert nesten uten opphold siden 2004, og båten er i god stand forsikrer Roness.

Mulighet for å ta med seg vannscooter vil være en positiv konsekvens av den nye skøyta.

- Det er noe som ble adoptert fra Sverige for tre-fire år siden. Det er fint å bruke på steder det er grunt. I dag er det kun de fast bemannede redningsskøytene som har denne muligheten. RS «Horn Flyer» på Fillan er nærmeste med vannscooter i Midt-Norge.

- Nå er det bare å stryke skjorta og gjøre seg klar til dåp i 2017, sier han.

Plan i mange år

Hos Redningsselskapet sentralt var det naturlig nok jubel etter at avtalen var i boks.

- Tusen takk for en fantastisk gave. RS «Jens Bye» vil bedre beredskapen i Trondheimsfjorden. Den er svært rask og vil derfor kunne dekke et stort område i en lang fjord, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet i pressemeldingen.

Ole Andreas Schärer, tidligere personlige rådgiver til Bye og nær venn av familien, har tatt seg av kontrakten. Han forteller at det har ligget en plan om å gi en redningsskøyte til Trondheimsfjorden i mange år.

Koster seks millioner

Underleverandørene fra gamle Fosen Mekaniske Verksteder fikk mulighet til å sette inn annonser i en spesiell utgivelse som ble laget i forbindelse med byggingen av «The World» og Hurtigrute-skipene MS «Midnatsol» og MS «Trollfjord». Overskuddet ble satt inn i en konto øremerket redningsskøyta. I forbindelse med 60-årsdagen til Anna-Synnøve, ble også alle gaver gitt som penger, og de ble også satt av til samme formål, forklarer Schärer.

- I avtalen med Redningsselskapet så donerer vi 60 prosent av beløpet, mens de sørger for de resterende 40 prosentene. Den nye redningsskøyta vil koste seks millioner kroner, forteller han til Adresseavisen.

Døpes i 2017

Han forteller at familien er svært glad for at Jens Bye blir hedret med en redningsskøyte.

- Han hadde et liv langs kysten, og da har man alltid et forhold til Redningsselskapet. Det er helt fantastisk at vi nå ser resultatet av noe vi har jobbet med i mange år, sier Schärer.

Skøyta skal etter planen døpes i Trondheim i april 2017 og vil deretter disponeres av sjøredningskorpset i Trondheim.

- Hvis ikke foreldrene er med på barnets dåp, så ville det vært rart. Vi skal være til stede og vi har vært med på mange båtdåper før, sier Schärer fornøyd.

Følg Adresseavisen på Facebook,Instagram og Twitter.

RS «Jens Bye» er oppkalt etter verftsgründer Jens Petter Bye som etablerte Fosen Mekaniske Verksteder AS på Rissa. Foto: REDNINGSSELSKAPET
Den nye redningsskøyta vil ha en maksimal hastighet på 45 knop. Det er betydelig mer enn redningsskøyta som ligger stasjonert i Trondheim i dag. Foto: REDNINGSSELSKAPET
Det blir dåp av den nye skøyta i april i 2017. Foto: REDNINGSSELSKAPET
På vegne av familien Bye, ble Ole Andreas Schärer og Rikke Lind i Redningsselskapet enige om doneringen av midler til en ny redningsskøyte i Trondheimsfjorden. Foto: REDNINGSSELSKAPET
Slik ser dagens redningsskøyte RS «Uni» ut. Foto: GLEN MUSK