Vet hva som gikk galt da toget braste inn i endebutten

Statens havarikommisjon for transport mener glatte skinner var årsaken til ulykken på Trondheim sentralstasjon.

Toget fra Røros klarte ikke å stanse da det kom til stasjonen i Trondheim.  Foto: Morten Antonsen

Saken oppdateres.

Seks personer ble lettere skadd da et NSB-tog kolliderte med endebutten i spor 23 på Trondheim sentralstasjon 9. februar i år.

Toget kom fra Røros og ulykken skjedde klokka 07.47 mandag morgen. Tog 411 var første toget inn i spor 23 siden fredag ettermiddag.

Kolliderte i 17 km/t

Nå er rapporten fra Statens havarikommisjon for transport klar, og de mener at glatte skinner var årsaken til ulykken. At det oppstår ulykker som følge av glatte skinner er sjeldent, ifølge Havarikommisjonen. Normalt er det løvfall som er årsaken til glatte skinner.

Ifølge rapporten kom toget inn med normal hastighet og skulle stoppe i spor 23. Da toget passerte vekselen inn mot spor 23 hadde fører startet nedbremsingen uten at toget hadde redusert hastigheten. Fører tilsatte da nødbrems, men hastighetsreduksjonen var fortsatt ikke tilstrekkelig og toget kolliderte med endebutten i en hastighet på omtrent 17 kilometer i timen.

Det var også tilsvarende mindre ulykker på skifteområdet som underbygger at det var glatte skinner i dette området denne morgenen.

LES OGSÅ: - Utrolig trist at en slik ulykke skjedde

Sjøvann blåste over skinnene

Helgen i forkant hadde uværet «Ole» herjet i Trøndelag, og sjøvann blåste inn over stasjonsområdet. Det førte til et belegg på skinnene i løpet av helgen. Undersøkelsen har vist at Jernbaneverket ikke har et tilstrekkelig system for å avdekke glatte skinner på grunn av forhold som kan oppstå ved kystnære områder.

Havariinspektørene som var på ulykkesstedet på ulykkesdagen observerte våte og korroderte skinner.

Undersøkelsen har også vist at NSB type 92 ikke har optimalt bremsesystem ved svært dårlige friksjonsforhold, og det har svakheter når det gjelder innvendig sikring av utstyr på toget.

Endebutten i spor 23 var fastmontert. Havarikommisjonen mener at en energiabsorberende endebutt ville vært med på å redusere skader på materiell og personer om bord.

Statens havarikommisjon for transport anbefaler Jernbaneverket å «gjennomgå sin instruks for tiltak ved ugunstige værsituasjoner, slik at risikoforhold ved kystnære områder blir identifisert og nødvendige tiltak blir iverksatt».

Seks skadd

Tre passasjerer ble lettere skadd, og de ble sendt med ambulanse for undersøkelse og behandling av nakke- og skulderskader. I tillegg ble to passasjerer og en ansatt lettere skadd og fikk tilsyn av helsepersonell på stedet.

I sammenstøtet løsnet vindu bak togfører slik at passasjerer ramlet inn mot førerrom. Brannslukkingsapparat løsnet fra sitt feste og traff ryggen på førerstolen.

Endebutten ble løftet opp sammen med skinnene slik at skinnene ble vridd og det oppsto en del skader. Kostnadene for reperasjon ble rundt 100 000 kroner.

Følg Adresseavisen på Facebook,Instagram og Twitter.

Toget kolliderte med en endebutt 9. februar i år. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Toget kolliderte med en endebutt 9. februar i år.  Foto: Morten Antonsen

NSB tror stormen i helga kan har gjort skinnegangen glatt. Politiet venter på havarikommisjonen før de konkluderer.

Endebuttstokken ble smadret i sammenstøtet med toget.  
        
            (Foto: camilla kilnes)

Endebuttstokken ble smadret i sammenstøtet med toget.   Foto: camilla kilnes

Toget holdt en hastighet på 17 kilometer i timen da den smalt inn i endebutten.  
        
            (Foto: camilla kilnes)

Toget holdt en hastighet på 17 kilometer i timen da den smalt inn i endebutten.   Foto: camilla kilnes

På forsiden nå