Jevn sjokoladefordeling førte til salgseksplosjon hos Nidar

Godterifabrikken opplevde at folk klaget på ujevn fordeling i Nidar Favoritter-posene. De investerte i en robot til ti millioner kroner. Det hjalp.

Dette var innholdet i en Nidar Favoritter-pose som ble kjøpt 22. desember i år. Nidar lover nå at man alltid skal få minst fire av den innpakkede biten. 

Saken oppdateres.

For tre år siden skrev Adresseavisen om en Nidar Favoritter-pose med julebiter som hadde et svært ujevnt antall biter av de ulike sortene. Det var kun fem biter julemarsipan og fem julefigurer, mens resten av posen besto av riskaker, toffee og sjokolademus. Familien på Fannrem synes skjevfordelingen var merkelig.

Investerte i robot

Den gang sa kommunikasjonsdirektør Robert Rønning ved Nidar at de hadde en produksjonsteknisk utfordring, og at fordelingen av bitene var tilfeldig.

I januar i år ble det kjent at Orkla investerte ti millioner i et robotanlegg som skulle sørge for jevnere fordeling av bitene i poseblandingene Nidars Favoritter. Dette var samme uke som de ansatte fikk beskjed om at Orkla Confectionery & Snacks Norge kutter 26 stillinger ved sjokoladefabrikken på Strindheim.

Eksplosjon i salget

Ifølge kommunikasjonsdirektør Rønning har robotanlegget vært en medvirkende årsak til at salget av Nidar Favoritter har eksplodert.

- Vi har hatt en salgsøkning på 23,5 prosent siden januar og til nå. Det er usedvanlig sterkt for en relansering. Nidar Favoritter er markedsleder innen sjokoladeposer med en andel på om lag 70 prosent, sier han til Adresseavisen.

Han forteller at Nidar Favoritter har ført til klagestorm hos godterigiganten.

- Det har vært en gjenganger i flere år. Vi klarte ikke å sikre jevn fordeling, og folk hadde en forestilling om at det skulle være flere av bitene de likte godt. Nå slipper vi skuffelser og antydninger om at vi prøver å lure kundene, forteller han.

LES MER: - Noen henger den på baksiden av treet, men jeg gir den alltid hedersplassen

Vil ikke ha sure kunder

Alle posene med Nidar Favoritter som er solgt i år har hatt et stempel hvor det står «Bitmiks-garanti». Det har appellert til kundene skal vi tro Rønning.

- Vi får nesten ikke klager på posene nå. Og vi lever av fornøyde kunder. Pakkeroboten var en investering for å unngå at folk var sure på oss. Jeg er sikker på at det har en direkte sammenheng med veksten i salget av posene, sier Rønning.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Nidar Favoritter-posene har merket en kraftig økning i salget etter at de fikk en robot som fordeler sjokoladebitene jevnt. 

Nidar Favoritter-posene har merket en kraftig økning i salget etter at de fikk en robot som fordeler sjokoladebitene jevnt. 

Med denne garantien lover godteriprodusenten at posen inneholder en jevn fordeling av sjokoladebatene. 

Med denne garantien lover godteriprodusenten at posen inneholder en jevn fordeling av sjokoladebatene. 

Ordfører Rita Ottervik og Orklas konsernsjef Peter Ruzicka sjekket bitmiksgarantien under et besøk på Nidar-fabrikken tidligere i år. Teknisk sjef på Nidar-fabrikken, Ole Jørgen Austli, er strålende fornøyd. 

Ordfører Rita Ottervik og Orklas konsernsjef Peter Ruzicka sjekket bitmiksgarantien under et besøk på Nidar-fabrikken tidligere i år. Teknisk sjef på Nidar-fabrikken, Ole Jørgen Austli, er strålende fornøyd. 

I januar fikk godterifabrikken i Trondheim et nytt posepakkeanlegg for Nidar Favoritter. 

I januar fikk godterifabrikken i Trondheim et nytt posepakkeanlegg for Nidar Favoritter. 

En familie på Fannrem ble skuffet da Nidars julefavoritter hadde få julebiter i posen. Dette var jula for tre år siden. Denne jula vil det være en jevn fordeling av julebitene i posen. Det lover Nidar. 

En familie på Fannrem ble skuffet da Nidars julefavoritter hadde få julebiter i posen. Dette var jula for tre år siden. Denne jula vil det være en jevn fordeling av julebitene i posen. Det lover Nidar. 

På forsiden nå