Bjørn Lykke ga opp å komme igjennom til legevakta i Trondheim etter én time i kø på telefon 2. juledag. Kona hadde falt på isen og skadet håndleddet, og satt hjemme med forholdsvis store smerter.

- Nå sitter hun hjemme og tygger smertestillende. Vi kan jo ikke ringe 113 for en håndleddsskade. Det blir misbruk av nødtelefonen. Det er helt umulig å få svar. Jeg mistenker at mange til slutt gir opp, og at noen ringer 113, sa Lykke til Adresseavisen 2. juledag.

Har du fått med deg deg nye telefonnummeret til legevakta? Nå skal du ringe 116 117.

- Ville ikke dra til legevakta

Det å møte opp på legevakta var ikke et alternativ for familien Lykke. Han understreker at folk er oppfordret til å ringe før de kommer. Dessuten tar det lang tid.

- Jeg har vært på legevakta før. Man må minst sette av fire timer. Jeg skjønner at det er jul, men jeg mener at slike tjenester skal være godt nok bemannet, også i høytidene, sier han.

- Dette har vært et kjent problem over lang tid. Det ble sagt at det skulle bedre seg, og at bemanningen skulle økes. Det eneste som har økt er ansvaret til legevakta, som nå har ansvar for flere kommuner gjennom legevaktsamarbeidet, sier han.

Sykdom på legevaktsentralen

Like før jul gikk legevakta i Trondheim ut i media og ba om at alle tok kontakt med fastlegen sin i forkant av høytiden. Jula er en av de travleste periodene, og de fryktet lange køer og ventetid.

Nytilsatt enhetsleder ved legevakta, Gustav Øverli, forteller at det var spesielt lørdag 2. juledag som ble en utfordring.

- På legevaktsentralen hadde vi bemannet telefonene med tre personer, men så oppstå det sykdom, og vi slet med å finne vikar på kort tids varsel, sier han.

Legger seg flate

Legevakta har som mål at man er tre personer som svarer på legevaktnummeret 116117 i helgene.

- Det har tidligere vært bare to personer, men vi jobber med å få gitt opplæring til flere, sier Øverli.

Lørdag 2. juledag ble dessverre en meget travel dag.

- Jeg har forstått det slik at det ble lang ventetid, og noen kom ikke gjennom, eller ga opp etter lang tid i telefonen. Vi beklager veldig, og synes det er leit, sier Øverli.

Glatte veier ga legevakta pasienter på løpende bånd. Det kom inn et titalls personer med bruddskader.

Flere ble sittende i kø

Det krever en spesiell kompetanse å sitte på legevaktsentralen ifølge Øverli.

- De som sitter på legevaktsentralen må vurdere alvorlighetsgraden til pasientene, og det kan ta tid. 2. juledag var det en god del pasienter som ble sittende og vente på selve legevakta også, men alle var kategorisert som grønn. Vi beklager selvsagt at folk måtte sitte i telefonen så lenge. Her må vi forbedre oss, sier Øverli.

De andre høytidsdagene var mye roligere, og det var kun 2. juledag som ble spesielt utfordrende.

- Det er vanlig med 6-8 samtaler i timen per operatør på legevaktsentralen. 2. juledag var det flere hundre henvendelser dette døgnet. Det er en svært stor pågang, fastslår han.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.