- Det snakkes om at Midtbyen i Trondheim skal holdes levende med minst mulig biltrafikk, og færre parkeringsplasser. At vi da ikke får mulighet til å kjøre kollektivt er særdeles provoserende, sier Torunn Jakobsen Langlo.

Hun er leder i Naustmarka Velforening, og har sammen med leder av Vikhammeråsen Sør Velforening skrevet brev til AtB hvor de påpeker det de mener er urettferdige kutt i busstilbudet på rute 37 (Vikhammeråsen – Sentrumsterminalen)

Her er alle avgangene som kuttes

Fra 18. januar øker prisene og flere avganger kuttes hos AtB. Dette vekker reaksjoner hos kundene.

25 minutters gange

Ifølge Langlo er det cirka 500 boenheter i Vikhammeråsen. Fra og med mandag 18. januar mister disse busstilbudet helt på lørdager, og reduseres fra 14 til ni avganger på hverdager. Søndagsrutene gikk tapt ved sist ruteendring fra AtB.

- Rute 37 er vår buss. Skal vi bruke en annen buss må vi gå rundt 20-25 minutter, og så langt går man ikke for å ta buss. Da blir det bil, sier Langlo.

Hun er ikke glad for at det fra og med mandag kun blir to kveldsavganger, og at den siste fra sentrum går klokka 20.31. At Vikhammeråsen blir helt uten buss i helgene oppleves også provoserende.

- Rasering

- Vi har ikke voldsomt i dag heller på lørdager, men å kutte fra 17 avganger til null er rasering. Muligheten til å ta med seg familien på busstur til byen er ikke lenger mulig uten å måtte gå langt. Det betyr at bruken av privatbil vil ta seg opp, både på kveldstid og ikke minst i helgene. Det strider jo mot det som er tanken bak Miljøpakken. Beboere på Vikhammer må også betale to bomsnitt for å komme til sentrum, mens de som bor nærmere byen betaler kun for et bomsnitt samt at de har betydelig bedre kollektivtilbud. Vi støtter altså kollektivtilbudet gjennom bompenger, men får ikke nytte av det, sier Langlo.

- Er etterspørselen stor nok til at det kan forsvare busser i helg og på kveldstid?

- Jeg skal innrømme at jeg ikke er den som tar mest buss på lørdager, men busstilbudet brukes av mange. Vikhammeråsen har aldri tidligere vært uten buss på lørdager, og det er en stor forskjell på å ha noen få avganger på lørdager og ikke ha noen. Hadde vi for eksempel hatt noen avganger på formiddagen, med retur på ettermiddagen, ville det ha gjort ting mye lettere, mener Langlo.

lES OGSÅ:  - Vi kjører med hjertet i halsen nå

- For få passasjerer

Men slik blir det altså ikke. Ruteplanlegger Harald Storrønning i AtB sier at grunnen til kuttene skyldes liten etterspørsel. Han viser til passasjerstatistikk per busstur for uke 39 i fjor. En uke han anser som én normaluke. Der kommer det frem at totalt 105 passasjerer tok rute 37 lørdag 29. september.

- Tilbudet er i liten grad brukt og vi har behov for å tilpasse kostnadene til forventede billettinntekter og tilskudd fra fylkeskommunen, forklarer han.

- Synes dere det er rett at beboere på Vikhammeråsen mister fem avganger på hverdager og hele 17 på lørdager, slik at det ikke er noe busstilbud i helgene?

- Dette tilbudet har man hatt siden januar 2012. Vi mener vi har såpass solid datagrunnlag at vi kan justere i tilbudet uten at dette rammer de fleste. I all hovedsak benyttes ruten til arbeid og studier. Helst skulle vi sett at også flere benyttet dette på kveld og helg, men det skjer i meget liten grad, sier Storrønning.

Sammenligne med Reppe

I brevet til AtB sammenlignes avgangene fra Vikhammeråsen med avgangene fra Reppe. Reppe oppleves som et sammenlignbart område med tanke på antall boenheter. I brevet bemerkes det at Reppe beholder alle sine avganger (46 på hverdager, 19 på lørdager og 16 på søndager).

- Vi ønsker en kommentar på dette fra AtB, samt passasjerunderlaget som underbygger argumentasjonen for at to så like områder skal ha så forskjellig kollektivdekning, heter det i brevet.

Lover svar

Storrønning svarer at Reppe har hatt dagens tilbud siden 2010.

- Også før dette var dagens busstilbud representativt for Reppe og Vikåsen, og er godt innarbeidet av brukere og beboere på Reppe, sier han, og lover å utarbeide svar til velforeningen.

Han forteller at AtB har fått to andre henvendelser etter justering av rutene.

- Vi vil behandle disse i tråd med de rutiner vi har for dette. Neste justering er ved innføring av sommerruter 20. juni, sier Storrønning.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB. Foto: Geir Tønset